خلاصة:
چکیدههدف : هدف پژوهش حاضر، بررسی کمی و کیفی شکاف ارزشهای فرهنگی بین مادران و دختران بود.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت دادهها آمیخته بود. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان زن دانشگاه فرهنگیان بوشهر بودند که 235 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جامعه بخش کیفی نیز دانشجویان زن دانشگاه فرهنگیان بوشهر بودند که 25 نفر طبق اصل اشباع نظری با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار محتوایی پرسشنامه، با اخذ نظرات و پیشنهادات اعضای پانل خبرگان و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سرمایه 8/0، ارزشهای فرهنگی 73/0 و ساخت توزیع قدرت در خانواده 74/0 تأیید شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه نیمه – ساختیافته بود. قابلیت اعتماد از طریق روش مثلثبندی محققان و کنترل توسط مشارکتکنندگان و قابلیت اتکاء با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار 5/75 درصد تأیید شد. در بخش کمی، دادهها با رگرسیون چندگانه و آزمون یو – من ویتنی با نرم افزار SPSS 26 و در بخش کیفی، با تحلیل مضمون در نرم افزار MAXQDA 2020 تحلیل شدند.یافتهها: در بخش کمی، نتایج نشان داد که اختلاف بین مادران و دختران به لحاظ ارزشهای فرهنگی معنادار بود. متغیرهای تفاوت سرمایه و ساخت توزیع قدرت مهمترین پیشبینیکنندههای معنیدار شکاف ارزشهای فرهنگی بین مادران و دختران بودند. در بخش کیفی، در توصیف مشارکتکنندگان از شکاف ارزشهای فرهنگی بین مادران و دختران، 225 مضمون پایه، 8 مضمون سازماندهنده و یک مضمون فراگیر شکل گرفت. در بررسی دیدگاه مشارکتکنندگان، پیرامون چگونگی نقش تفاوت سرمایه بر شکاف ارزشهای فرهنگی، 385 مضمون پایه، 11 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر و چگونگی نقش ساختار توزیع قدرت بر شکاف ارزشهای فرهنگی، 102 مضمون پایه، 5 مضمون سازمان-دهنده و یک مضمون فراگیر بوجود آمد. نتیجهگیری: بین مادران و دختران به لحاظ ارزشهای فرهنگی تفاوت معنیداری وجود داشت. متغیرهای تفاوت سرمایه و ساخت توزیع قدرت بر شکاف ارزشهای فرهنگی نقش معنیداری داشتند که مشارکتکنندگان با توضیح چگونگی این نقش، بر آن صحه گذاشتند. واژگان کلیدی: شکاف ارزشهای فرهنگی، شکاف نسلی، تفاوت ارزشی، تفاوت نسلی.
AbstractPurpose: This research investigated the gap of cultural values between mothers and girls in the sense of noticeable and significant differences between mothers and girls in terms of cultural values with a mixed approach. Therefore, the aim of the current research was quantitative and qualitative investigate the gap of cultural values between mothers and girls.Methodology: This research was applied in terms of purpose and mixed in terms of data nature. In the quantitative part, the statistical population was the female students of Farhangian University of Bushehr, 235 of whom were selected using Cochran's formula and multi-stage cluster random sampling method. The population of the qualitative part was the female students of Farhangian University of Bushehr, 25 of whom were selected according to the principle of theoretical saturation with the purposeful sampling method. The research tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by taking the comments and suggestions of the panel of experts and the reliability of the instrument was confirmed with Cronbach's alpha for the capital questionnaire 0.8, cultural values 0.73 and the structure of power distribution in the family 0.74. The research tool in the qualitative part was a semi-structured interview based on the findings of the quantitative. The trustworthiness of the qualitative part was confirmed through the method of researchers' triangulation and control by the participants, and the dependability was confirmed by the method of inter coder reliability equal to 75.5%. In the quantitative part, the data were analyzed by multiple linear regression and the U-Mann-Whitney test with the help of SPSS 26 software, and in the qualitative part, the data were analyzed by thematic analysis method using the MAXQDA 2020 software. Findings: In the quantitative part, the results of the U-Man-Whitney test also showed that the difference between mothers and girls in terms of cultural values was noticeable and significant (P Conclusion: There was a significant difference between mothers and girls in terms of cultural values and the participants also believed in this difference. Also, the influence of the variables of capital difference and structure of power distribution on the gap of cultural values was significant. From the perspective of the participants, these variables played a role in the gap of cultural values by creating differences in the sources of socialization, level of reflexivity, interaction and access to cultural goods, intergenerational mobility and cohesion. Keywords: cultural values gap, generation gap, value difference, generational difference