خلاصة:
فراداستان از برجستهترین اشکال ادبی در ادبیات پست مدرن محسوب میشود. در این میان ویژگی وجودشناسی در فراداستان این امکان را فراهم میآورد تا به مسایل فلسفی-وجودی با رویکردی پسامدرن و بدون نظم در طرح افکار نویسنده نگریسته شود و ارتباط تنگاتنگی با ویژگیهایی همچون عدم قطعیت، تصنع گرایی، تشویش زمانی و ورود نویسنده به متن به عنوان مرکز اصلی تشویش وجودی در داستان، برقرار گردد. این پژوهش بر آن است تا مشخصه فراداستانی وجودشناسی را در نمایشنامه پسامدرن «ابن الرومی فی مدن الصفیح» اثر عبدالکریم برشید، مورد واکاوی قرار دهد. لذا با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ گویی به این پرسش است که چگونه مرزهای وجودی در نمایشنامه «ابن الرومی فی مدن الصفیح» تحت تاثیر پسامدرنیسم قرار گرفتهاند؟ رهیافت اولیه تحقیق نشان میدهد عبدالکریم برشید بیشترین تاثیر را در آرای وجودی متن داشته و توانسته مرزهای وجودی را گاهی با دید دانای کل تغییر دهد. عدم قطعیت و تشویش زمانی نیز در مرز بین هستی و نیستی بسیار نقش داشتهاند تا جایی که تاریخ نگاری نویسنده با شخصیتهای درونی متن به تشویش و شکست زمانی نیز منجر گشته است. همچنین، بیان واضح نویسنده از طریق یک متن ساختگی منجر به قرار دادن خواننده بین دو مرز واقع و خیال شده و مرزهای وجودی نیز باری دیگر برهم خوردهاند.
Metafiction is one of the most prominent literary genres in postmodern
literature. Meanwhile, metanarratives have been able to introduce
themselves in the field of literature with the help of special features rooted in
postmodernity. In the meantime, the ontological features in metanarratives
are able to deal with philosophical-existential issues opening a postmodern
dimension without following any particular order in the author’s views and
thoughts. In a sense, it can be closely associated with some other features of
metanarratives, namely, uncertainty, artificiality, historiography, temporal
anxiety and the author’s entry into the text as the leading focus of existential
anxiety within the story. Accordingly, the objective of this article is to
scrutinize metafictional ontology in ʻAbd al-Karim Burshid’s postmodern
play Ibn al-Rumi fi muduni al-safih. However, the present article, with the
aim of developing and using the descriptive-analytical method with the play
in question, seeks to answer the question as to what extent the existential
boundaries in Ibn al-Rumi fi muduni al-safih are influenced by
postmodernist criteria? The initial impression of the research notes that the
author has the greatest influence on the existential views reflected in the text
and has managed to change the existential boundaries at times drawing on
the omniscient point of view. Time uncertainty and anxiety have also played
a role in drawing the boundary between existence and non-existence to the
extent that the author's historiography along with the inner characters of the
text have also led to a display of time anxiety and failure. Likewise, the
author's clear expression through a fictitious text has led the reader to dwell
in the boundaries between reality and fantasy with the existential boundaries
have been blurred once again.