خلاصة:
زمینه: نوجوانان به طور عمده درکنارآمدن با تغییرات دوره نوجوانی دچار مشکل میشوند و در این میان اغلب آنان دچار بدنظمجویی هیجانی میگردند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تأثیر درمان آرام سازی حالت و نظمجویی هیجان بر کاهش مشکلات بدنظمجویی هیجانی نوجوانان بود. روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود که ازبین نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک های بهرویان، رایین، و گلستان شهر اصفهان، 30 نفر از آنان که با استفاده از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجانی (گرتز و رومر، 2004) و مصاحبه بالینی دچار بدنظمجویی هیجانی تشخیص داده شدند و شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و در سه گروه (10 نفری) درمان آرام سازی حالت، تنظیم هیجان و گواه به صورت تصادقی قرار داده شدند افراد گروه های مداخله 8 جلسه 90 دقیقهای در طی 8 هفته دریافت نمودند و افراد گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند و دراین مدت مداخل های دریافت ننمودند. افراد حاضر در پژوهش مجدداً در انتها به به پرسشنامه فوق پاسخ دادند. پس از آن داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد هر دو مداخله تنظیم هیجان و آرامسازی حالت توانست بر بدنظم جویی هیجانی نوجوانان دختر مؤثر واقع شود ولی تأثیر مداخله تنظیم هیجان بر کاهش بدنظم جویی هیجانی بیشتر از مداخله آرامسازی حالت بود (0/05 >P). نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که درمان تنظیم هیجان نسبت به درمان آرامسازی حالت به دلیل محتوای آموزشی و ملموس بودن احتمالاً بیشتر مؤثر بوده است.
Background: Adolescents mainly have problems coping with the changes of adolescence, and in the meantime, most of them suffer from emotional dysregulation.
Aims: The purpose of this study was to investigate and compare the effect of mode deactivation therapy and emotion regulation on reducing the problems of disordered emotion seeking among adolescent girls.
Methods: The method of this research was semi-experimental with a pre-test, post-test design with the control group, among the adolescents who visited Bahroyan, Rayin, and Golestan clinics in Isfahan city, 30 of them who, using the Emotional Regulation Difficulty Questionnaire (Gertz and Romer, 2004) and clinical interview were diagnosed with emotional dysregulation and met the conditions to enter the research, they were selected and placed in three groups (10people) mode deactivation therapy, emotion regulation and control. They received 8 weeks and the people of the control group were placed on the waiting list and did not receive any intervention during this period. The people present in the research answered the above questionnaire again at the end. After that, the data was analyzed using multivariate covariance analysis.
Results: The findings showed that both emotion regulation and mode deactivation interventions were effective on the emotional dysregulation of adolescent girls, but the effect of emotion regulation therapy on reducing emotional dysregulation was greater than mode deactivation therapy (P
Conclusion: The results of the research show that emotion regulation therapy was probably more effective than mode deactivation thrapy due to its educational content and concreteness.