خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی با میانجیگیری عدالت سازمانی میباشد. پژوهش حاضر با توجه به فلسفه پژوهش، کمی، با توجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری دادهها و تحلیل آنها؛ روش مورد استفاده روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و خاصا مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان ابتدایی ناحیه دوم شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 1291 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی – مورگان تعداد 297 نفر (104 مرد و 193 زن) از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای آماری و با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و AMOS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد سهم واسطه-گری متغیر عدالت سازمانی در رابطه بین رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی (004/0p=) معنیدار است. لذا باید مسئولین مربوطه که در حوزه وزرات آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند به این مفهوم توجه شایانی داشته تا از این طریق بتوانند تعهد اخلاقی و انسانی معلمان را هر چه بیشتر نسب به سازمانی که در آن فعالیت میکنند را افزایش بدهند.
The purpose of this study is to investigate the effect of ethical leadership on organizational commitment mediated by organizational justice. The present study, according to the research philosophy, is quantitative, according to the purpose of the type of applied studies and in terms of data collection and analysis; The method used was descriptive and correlational studies and especially structural equation modeling. The study population of all primary school teachers in the second district of Ardabil city in the academic year 1399-1400 was 1291, of which 297 (104 males and 193 females) using Krejcie-Morgan table by simple random sampling Samples were selected. to collect the data questionnaire was used and to analyze the data was statistical techniques and SPSS and AMOS-22 statistical using softwar. The results showed that the mediation contribution of organizational justice variable in the relationship between ethical leadership and organizational commitment (p = 0.004) is significant. Therefore, the relevant officials working in the field of the Ministry of Education should pay close attention to this concept in order to increase the moral and human commitment of teachers to the organization in which they work.