خلاصة:
منظور از وجوهات شرعی، خُمس و زکاتی است که شارع مقدس منابع و مقدار آن را بنابر مصلحتهایی وضع نموده است. در این تحقیق سخن در آن است که آیا میتوان خمس و زکات را در تولید آثار هنری، رسانهای و سینمایی که محتوای دینی دارند، استفاده نمود؟ پژوهش حاضر با روش تحلیلی-اجتهادی تلاش میکند به این سؤال، پاسخ فقهی دهد که آثار هنری، رسانهای و سینماییِ دارای محتوای دینی، میتواند در زمرة یکی از مصارف مشخصۀ وجوهات شرعی قرار گیرند. در بحث زکات عنوان «سبیلُ الله» عنوان عامی است که برخی از فقها، منظور از آن را جهاد و تجهیز نیروی نظامی دانستهاند؛ و برخی دیگر، عامبودنِ آن را درنظر گرفته و هر امری را که سبب تبلیغ و ترویج دین، تعظیم شعایر الهی و مصالح و منافع عام مسلمانان در آن وجود داشته، «مجاز» در مصرف میدانند. البته ازآنجاییکه خمس اختصاص به منصب نبوت و امامت دارد، در زمان غیبت، فقیه جامعُالشرایط باید مجوّز مصرف و میزان آن در آثار سینمایی را صادر کند. چهبسا فقیه حاکم، اولویتهای دیگری برای مصارف خمس و زکات درنظر گرفته باشد و آن اولویت بر آثار سینمایی و هنری، تقدم داشته باشد.
AbstractIn Islam, legal payments refer to khums and zakat whose scope and sources are determined according to the state of Islam. Now, the question raised can khums and zakat be used for drama productions with the religious theme. The present study seeks to address the question in terms of fiqhi views and analytical- ijtihadi method. In zakat, the phrase fi sabili llahi (literally means "for the sake of Allah") is a general term that some jurists interpret in a way that zakat is dedicated to using for the benefit of the fighters in jihad or buying military equipment. Others, however, interpret the term broadly as a religious cause which can include Islamic missionary works as well as works in the service of Muslims. khums was always collected by Islam prophet and Imams directly, during the period of occultation, however, the share of the Present Imam must be used for the causes with which the most learned and trustworthy mujtahid would agree. If such a mujtahid agrees the legal payments can be used for media and drama productions. Perhaps, the mujtahid permits to use of khums and zakat for other priorities.