خلاصة:
زمینه و هدف: جامعه جدید از جنبههای گوناگون دستخوش تغییر است و یکی از زمینههای مهم تغییر که تا حد زیادی بستر جامعه آتی را نیز معین میکند، عدالت آموزشی است. هدف این مطالعه، شناخت و اطلاع از وضعیت عدالت آموزشی و ارتباط آن با خشونت در میان دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در شهرکرد بوده است. روش و دادهها: مطالعه حاضر پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانشآموزان ناحیه یک (متوسطه دوم) به تعداد 5075=N و نمونه آماری منتخب بر اساس فرمول کوکران 360 نفر بوده است که به شیوة تصادفی و از روش خوشهای استفاده شده است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد خشونت و پرسشنامه محقق ساخته عدالت آموزشی استفاده شده است. یافتهها: ضریب همبستگی بین تاکتیکهای تعارض، کلامی-روانی و فیزیکی با عدالت توزیعی، رویهای و تعامل در سطح 05/0≥p معنیدار بوده است. مدل نهایی نشان داد که ضریب تأثیر عدالت آموزشی بر خشونت، 460/0- بوده است که در سطح 01/0 معنادار بوده است. بحث و نتیجهگیری: بنابراین بین تاکتیکهای تعارض، کلامی-روانی و فیزیکی با عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی، رابطه معنیدار معکوس وجود دارد؛ یعنی هرچه عدالت در آموزش افزایش یابد، میزان خشونت در هر یک از سه بعد فوق کاهش مییابد. پیام اصلی: این تحقیق نشان داد که کاهش عدالت در آموزش منجر به افزایش خشونت در بین دانشآموزان میشود و با افزایش ابعاد عدالتآموزشی، خشونت در هریک از ابعاد خشونت فیزیکی،کلامی-روانی و تاکتیکهای تعارض،کاهش مییابد.
Background and Aim: Modern societies are undergoing various changes, and one of the important areas of change is educational equity and justice. This study aims to explore the state of educational justice and its relationship with violence among secondary school students in Shahrekord, Iran. Methods and Data: The study used survey method. The statistical population consisted of all upper secondary school students in district 1 in Shahrekord (N=5075). The sample was selected based on Cochran's formula. 360 people were randomly selected using cluster sampling technique. A standard violence questionnaire and a researcher-made questionnaire for educational justice were used for data collection. Findings: The correlation coefficient between conflict, verbal-psychological and physical tactics with distributive, procedural and interactional justice was significant. (p > 0.05). The final model showed that educational justice had a negative effect on violence (-0.460), which was significant at the 0.01 level. Conclusion: There is a significant inverse relationship between conflict, verbal-psychological and physical tactics and distributive, procedural and interactional justice. That is, as educational justice increases, the rate of violence in each of the above three dimensions decreases. This research shows that reducing educational justice leads to an increase in violence among students. Key Message: This research shows that reducing educational justice leads to an increase in violence among students and that increasing the dimensions of educational justice decreases the rate of violence in each of the dimensions of physical, verbal-psychological violence and conflict tactics.