خلاصة:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر برنامه درسی شایسته محور بر بهبود مهارت های کسب و کار هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان های استان مازندران بود. در بررسی مهارت های لازم برای ورود به دنیای کسب و کار؛ از مولفه های اصلی تدوین شده توسط سازمان جهانی کار استفاده شد. روش تحقیق، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان پایه دوازدهم هنرستان های فنی و حرفه ای استان مازندران در بازه سال تحصیلی 96-98 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای هدفدار و جدول کرجسی و مورگان تعداد 290 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید که از این تعداد، 234 نفر از هنرآموزان پرسشنامه را تکمیل نمودند. پرسشنامه حاوی 40 سوال بوده که 7 شایستگی لازم برای ورود به کسب و کار و 20 زیر مولفه مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دهد. روایی ابزار بوسیله متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0/825 مشخص گردید. جهت تحلیل داده های آماری از آزمون t تک نمونه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه درسی شایسته محور با میانگین 3/64 در بهبود مهارت های کسب و کار هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان های استان مازندران با تاکید بر مولفه های استاندارد جهانی دنیای کار موثر بوده است.
ملخص الجهاز:
دوره های آموزش هنرستان ها باید به گونه ای طراحی و اجرا شوند که فارغ التحصیلان این دوره ها بتوانند با بهره مندی از حس استقلال طلبی و اعتماد به نفس کافی وارد بازار کار شده و با شناخت کامل از محیط و قوانین کسب و کار، فرصت های بازار را شناسایی کرده و با بهره گیری از خلاقیت و ریسک پذیری ، دانش مدیریتی خود را برای تشکیل یک تیم کاری مورد استفاده قرار داده و کسب و کار مناسبی را راه اندازی نمایند.
این سازمان در سال ٢٠٠٠ میلادی با ١٧٥ کشور عضو قطعنامه ای را در زمینه آموزش و توسعه منابع انسانی به تصویب رسانده و در آن مهارت های استخدامی جهت ورود به دنیای کار را در چهار گروه عمده تقسیم نموده است که عبارتند از مهارت های بنیادی، فنی، شخصی یا حرفه ای و مهارت های هسته کار ( ILO, ٢٠١٣) مقطع متوسطه دوره مهمی است که از طریق آن دانش آموزان میتوانند با کسب مهارت های لازم در آینده فرصت بیشتری برای یافتن شغل های مناسب پیدا کرده و بعلاوه کشورها را دارای نیروهای تحصیل کرده ای می کند که برای رقابت با جهان تکنولوژیکی امروزی مورد نیاز است ( ILO, ٢٠١٠).
در این تحقیق ، به منظور بررسی تاثیر برنامه درسی شایسته محور بر بهبود مهارت های کسب و کار هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان های استان مازندران از ابزار پرسشنامه استفاده شده است .