خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش؛ بررسی موانع تاثیر گذار بر نوآوری آموزشی از دیدگاه دبیران متوسطه شهرستان بندرلنگه میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف؛ کاربردی و روش بررسی آن، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری آن را تمام دبیران مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان بندرلنگه تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان؛ 205 نفر تعیین گردید. ابزار اندازه گیری پرسشنامه عوامل و موانع نوآوری آموزشی ساعتچی و کامکار (1389) بوده است. به ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، از روش آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده شد، ﻛﻪ ﻣﻘﺪار آن برای پرسشنامه برابر با 83/ 0 بدست آمده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که: از دیدگاه دبیران متوسطه شهرستان بندرلنگه؛ موانع فرهنگی، ساختاری و منابع انسانی بر میزان نوآوری آموزشی تاثیر منفی و معنادار دارند. همچنین مشخص گردید که بین موانع نوآوری آموزشی از دیدگاه دبیران متوسطه شهرستان بندرلنگه تفاوت معنادار وجود دارد؛ به عبارت دیگر موانع انسانی موثر بر نوآوری آموزشی از دیدگاه معلمان دارای اهمیت بیشتری بوده است.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که: از دیدگاه دبیران متوسطه شهرستان بندرلنگه؛ موانع فرهنگی، ساختاری و منابع انسانی بر میزان نوآوری آموزشی تاثیر منفی و معنادار دارند.
همچنین مشخص گردید که بین موانع نوآوری آموزشی از دیدگاه دبیران متوسطه شهرستان بندرلنگه تفاوت معنادار وجود دارد؛ به عبارت دیگر موانع انسانی موثر بر نوآوری آموزشی از دیدگاه معلمان دارای اهمیت بیشتری بوده است.
در زمینه تحقیقاتی که در گذشته در رابطه با این موضوع صورت پذیرفته است، میتوان به این تحقیقات اشاره کرد: حسینی خواه(1387) در پژوهشی با عنوان بررسی نظریه انتشار نوآوری در حوزه آموزش؛ این نظریه را از نظر خاستگاه، ویژگیهای ضروری برای گسترش و افراد در معرض نوآوری مورد بررسی قرار داده و سپس به ارائه راهبردهایی در حوزه آموزش پرداخته و در نهایت به تاثیر نوآوریها بر مهمترین فاکتورهای نظام آموزش یعنی مدارس، عامل انسانی به ویژه معلمان و مواد و روشها پرداخته است.
اولویتبندی موانع نوآوری آموزشی از دیدگاه معلمان متغیر, تعداد, میانگین رتبه, درجه آزادی, معناداری موانع فرهنگی, 205, 76/1, 2, /0 موانع ساختاری, 205, 11/2, , موانع انسانی, 205, 13/2, , نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که؛ سطح معناداری به دست آمده کمتر از 05/0 میباشد، در نتیجه بین موانع نوآوری آموزشی از دیدگاه دبیران متوسطه شهرستان بندرلنگه در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت وجود دارد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: از دیدگاه دبیران متوسطه شهرستان بندرلنگه؛ موانع فرهنگی، ساختاری و منابع انسانی بر میزان نوآوری آموزشی در سطح مدارس تاثیرگذارند.