خلاصة:
هدف: جو حاکم بر سازمان نشاندهندة شیوة زندگی کارکنان یک سازمان است. هر چه جو سازمان به تقویت رفتارهای مثبت و مدنی در سازمان بپردازد، کارکنان رفتارهای مثبت بیشتری از خود نشان میدهند و سازمانی با جو روانشناختی مبتنی بر مدنیت که سبب ایجاد حس ارزش و احترام در کارکنان میشود، پدیدار خواهد شد. هدف اصلی پژوهش مدلسازی تأثیر جو روانشناختی بر تمدن سازمانی با نقش میانجی بلوغ منابع انسانی و سواد اطلاعاتی بود. روش: این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری کارکنان ستاد شرکت ملی نفت ایران بودند که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 327 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، 4 پرسشنامه استاندارد؛ جو روانشناختی کویز و دیکوتیز (1991)، تمدن سازمانی زریننگار و همکاران (1397)، بلوغ منابع انسانی قلیپور و محمداسماعیلی (1393) و سواد اطلاعاتی نیکپور و همکاران (1390) میباشد. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای PLS3 و SPSS با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که جو روانشناختی بر تمدن سازمانی و بلوغ منابع انسانی و سواد اطلاعاتی تأثیر دارد. همچنین تأثیر بلوغ منابع انسانی و سواد اطلاعاتی بر تمدن سازمانی تأیید شد و نتیجه گرفته شد بلوغ منابع انسانی و سواد اطلاعاتی در تأثیر جو روانشناختی بر تمدن سازمانی نقش میانجی ایفا میکنند.اصالت/ارزش: وجود جو روانشناختی مطلوب به اعضای سازمان کمک میکند که با طرح یک نقشه شناختی در ذهن خود، عملکردهای خوبی را در سازمان مورد بررسی قرار دهند. جو روانشناختی نگرش و رفتار کارکنان را به صورت مثبت تحت تأثیر قرار میدهد و مدیران باید جو روانشناختی مناسبی را در سازمان ایجاد کنند. کارکنان در چنین سازمانی فرصت یادگیری پیدا میکنند و این امر سبب تقویت توانمندیها و افزایش سواد اطلاعاتی آنها میشود.
Purpose: The atmosphere of the organization reflects the lifestyle of the employees of an organization. The more atmosphere of the organization reinforces positive and civic behaviors in the organization, the more positive behaviors the employees show and the organization will emerge with a psychological atmosphere based on civility that creates a sense of value and respect in employees. The main purpose of this study was to model the effect of psychological climate on organizational civilization with the mediating role of human resource maturity and information literacy. The present study was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method.Method: The statistical population was the employees of the headquarters National Iranian Oil Company. The statistical sample size was estimated at 327 people using the Cochran's formula and were selected by stratified random sampling. Data collection tool, 4 standard questionnaires; The psychological climate of Quiz and Dekotiz (1991) is the organizational civilization of Zarrinagar et al. (1397), the maturity of human resources of Gholipour and Mohammad Ismaili (2014) and the information literacy of Nikpoor et al. (2011). The research hypotheses were tested using PLS3 and SPSS software by structural equation modeling.Findings: The results showed that the Psychological Climate has an effect on organizational civilization and the maturity of human resources and information literacy. Also, the effect of human resource maturity and information literacy on organizational civilization was confirmed and it was concluded that human resource maturity and information literacy play a mediating role in the effect of psychological climate on organizational civilization.Originality: Psychological climate positively affects the attitude and behavior of employees, and managers must create a suitable psychological climate in the organization. Employees in such an organization get the opportunity to learn and this strengthens their capabilities and increases their information literacy.
ملخص الجهاز:
مدل سازي تأثير جو روان شناختي بر تمدن سازماني با نقش ميانجي بلوغ منابع انساني و سواد اطلاعاتي (نمونه مورد بررسي : شرکت ملي نفت ايران ) جعفر بيک زاد١ تاريخ دريافت : ١١ آبان ١٤٠١ تاريخ پذيرش : ١٠ اسفند ١٤٠١ چکيده هدف : جو حاکم بر سازمان ، نشان دهنده شيوه زندگي کارکنان يک سازمان است .
هدف اصلي اين پژوهش ، مدل سازي تأثير جو روان شناختي بر تمدن سازماني با نقش ميانجي بلوغ منابع انساني و سواد اطلاعاتي بود.
ابزار جمع آوري اطلاعات ، ٤ پرسش نامه استاندارد؛ جو روان شناختي کويز و ديکوتيز (١٩٩١)، تمدن سازماني زرين نگار و همکاران (١٣٩٧)، بلوغ منابع انساني قلي پور و محمداسماعيلي (١٣٩٣) و سواد اطلاعاتي نيک پور و همکاران (١٣٩٠) مي باشد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که جو روان شناختي بر تمدن سازماني و بلوغ منابع انساني و سواد اطلاعاتي تأثير دارد.
از طرفي ديگر، در اکثر سازمان هاي دولتي و غيردولتي ازجمله شرکت ملي نفت ايران ، علي رغم سرمايه گذاري زياد در جهت ارتقاء عملکرد، دستيابي به سطوح عملکرد بالا به کندي صورت مي گيرد از دلايل اصلي اين مشکل ، مي توان به فقدان بلوغ منابع انساني اشاره نمود (حسن زاده ثمرين و همکاران ، ١٣٩٩: ٦٢).
Sezer پاسخ گويي به اين سؤال است که آيا جو روان شناختي بر تمدن سازماني با نقش ميانجي بلوغ منابع انساني و سواد اطلاعاتي تأثيرگذار است ؟ در راستاي هدف و پرسش اصلي پژوهش ، تلاش شده است فرضيه هاي زير مورد آزمون قرار گيرند: ١.
121 نتيجه گيري پژوهش حاضر به منظور مدل سازي تأثير جو روان شناختي بر تمدن سازماني با نقش ميانجي بلوغ منابع انساني و سواد اطلاعاتي انجام گرفت .