خلاصة:
همراه با جهانی شدن ارتباطات و حضور موثر رسانهها در عرصه بین الملل، دیپلماسی سنتی متحول شده و «دیپلماسی رسانهای» به عنوان یکی از شاخههای اصلی فعالیت دستگاه سیاست خارجی پدیدار شده است. در دو دهه گذشته، اهمیت بهرهگیری از رسانههای بین المللی موجب شده که قدرتهای منطقه غرب آسیا همچون ایران، ترکیه، عربستان، قطر نیز در اندیشه بهره مندی از این رسانهها برآیند. در این راستا مقاله حاضر با هدف تبیین و شناخت دیپلماسی رسانهای عربستان سعودی در غرب آسیا بواسطه کنشگری رسانهای شبکه «ایران اینترنشنال» به رشته تحریر درآمده است. نتایج و یافتههای این پژوهش که با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی انجام شده بیانگر آن است که: عربستان سعودی پس از روی کار آمدن ملک سلمان در سال 2015، در راستای تقویت سیاست خارجی خود به دنبال هژمونی رسانهای و کاربست ابزارهای رسانهای در مقابله با رقبای منطقهای بوده است؛ چنانکه کمک به راه اندازی شبکه ضد ایرانی «ایران اینترنشنال» در قبال رقیب سنتی خود یعنی جمهوری اسلامی ایران را میتوان یکی از این اقدامات برشمرد.
Along with the globalization of communication and the effective presence of the media in the international arena, traditional diplomacy has changed and "media diplomacy" has emerged as one of the main branches of the foreign policy apparatus. In the past two decades, the importance of using international media has caused the powers of the West Asian region, such as Iran, Turkey, Saudi Arabia, and Qatar, to think of benefiting from these media. In this regard, this article has been written with the aim of explaining and understanding Saudi Arabia's media diplomacy in West Asia through the media activism of "Iran International" network. The results and findings of this research, which was carried out using the analytical descriptive method, indicate that: Saudi Arabia, after King Salman came to power in 2015, in order to strengthen its foreign policy in pursuit of media hegemony and the use of media tools. It has been in dealing with regional rivals, such as helping to launch the anti-Iranian network "Iran International" against the Islamic Republic of Iran can be counted as one of these measures.
ملخص الجهاز:
نتايج و يافته هاي اين پژوهش که با بهره گيري از روش توصيفي تحليلي انجام شده بيانگر آن است که : عربستان سعودي پس از روي کار آمدن ملک سلمان در سال ٢٠١٥، در راستاي تقويت سياست خارجي خود به دنبال هژموني رسانه اي و کاربست ابزارهاي رسانه اي در مقابله با رقباي منطقه اي بوده است ؛ چنانکه کمک به راه اندازي شبکه ضد ايراني «ايران اينترنشنال » در قبال رقيب سنتي خود يعني جمهوري اسلامي ايران را مي توان يکي از اين اقدامات برشمرد.
٢. پيشينه پژوهش تاکنون پژوهش هاي متعدد و پراکنده اي در باب ديپلماسي عمومي عربستان با محوريت شبکه هاي عربي و فارسي همچون پژوهش هاي بشير و تمدن (١٣٩٩) با عنوان «ديپلماسي رسانه اي عربستان در مورد اسرائيل ؛ مطالعه ي موردي مرکز پخش خاورميانه » (ام بي سي )»؛ پوراحمدي و همکاران (١٤٠٠) در مقاله «واکاوي قدرت نفوذ عربستان سعودي در منطقه و جهان اسلام و راهبرد مقابله با ايران »؛ غلامي و همکاران (١٤٠٠) در مقاله «تصوير انتخابات 71 مجلس يازدهم ايران در گفتمان شبکه ايران اينترنشنال »؛ سروش (١٣٩٩) در کتاب «ديپلماسي عمومي عربستان سعودي در تونس و مغرب (٢٠١١ - ٢٠١٨)»؛ ميردهقان و شوکتي مقرب (١٣٩٢) در مقاله «گفتمان پنهان ، قدرت و رسانه در خاورميانۀ عربي ؛ مطالعۀ موردي : عربستان سعودي »؛ سرابي و همکاران (١٤٠١) در مقاله «ارائۀ الگو براي پوشش خبري در شبکۀ پرس تي وي : مطالعۀ ادبيات نظري رسانه و رويکرد شبکه هاي بي بي سي ورلد و سي ان ان اينترنشنال به اخبار ايران » انجام شده است .