خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر نقد و بررسی اعتبار تفسیر علمی معاصر با تکیه بر جایگاه عقل و علم در اندیشه آیت الله جوادی آملی بود. مواد و روش ها: کاربست روش تجربی در تبیین مضامیین قرآنی در دوره معاصر بعد از تحولات تفسیری معطوف به کوشش های سیدجمال الدین اسدآبادی، براساس زمینه های خاص و عام صورت پذیرفته است. این روش موافقان و مخالفانی دارد و هر دو دسته نیز برای خود دلایلی دارند. یافته ها: آیت الله جوادی آملی از مفسرانی به شمار می رود که با روش تفسیر علمی متعارف، آنگونه که کسانی مانند طنطاوی و اسکندرانی به کار می برند موافقت ندارد. چنین می نماید ریشه اختلاف ایشان به روش تفسیری علمی معهود، به عواملی چند مربوط می شود: نخست تعریفی که ایشان از تفسیر علمی دارند و در مرحله بعد مبانی و قواعدی که برای تفسیر قرآن به خصوص در مورد آیاتی که ناظر به مسائل طبیعت و هستی شناختی است، مربوط است. این مقاله این موضوع را به روش توصیفی – تحلیلی مورد واکاوی قرار می دهد. نتیجه گیری: برخی از نویسندگاه اعجاز علمی قرآن را حمل بر تفسیر علمی دانسته اند درحالی که چنین تلقی صحیح و معتبر نمی باشد، اعجاز علمی تنها در تعداد انگشت شماری از سوره ها بشکل واضح آمده است که حتی نیازی به مفسر هم ندارد در حالی که تفسیر علمی یک رویکرد هست که با پیش داوری نسبت به قرآن سعی در آشتی نشان دادن علوم جدید با آن دارد. بنابرین، تاکید جوادی آملی بر اعجاز علمی قرآن به معنای تفسیر علمی نیست و با آن تفاوت هایی ماهوی زیادی دارد.
pose: The purpose of this study was to critique the validity of contemporary scientific interpretation based on the position of reason and science in the thought of Ayatollah Javadi Amoli.
Materials and Methods: The application of the experimental method in explaining the Quranic themes in the contemporary period after the interpretive developments focused on the efforts of Seyyed Jamaluddin Asadabadi, has been done on the basis of specific and general contexts. This method has pros and cons, and both groups have their reasons.
Findings: Ayatollah Javadi Amoli is one of the commentators who does not agree with the method of conventional scientific interpretation, as used by people like Tantawi and Eskandarani. It seems that the root of their difference in the method of conventional scientific interpretation is related to several factors: first, his definition of scientific interpretation, and secondly, the principles and rules for interpreting the Qur'an, especially in the case of verses dealing with nature and existence. It is cognitive, it is relevant. This article examines this issue in a descriptive-analytical manner.
Conclusion: Some authors have considered the scientific miracle of the Qur'an to be based on scientific interpretation, while such a view is not correct and valid, the scientific miracle is clearly stated in only a handful of suras that do not even need a commentator, while Scientific interpretation is an approach that tries to reconcile new sciences with prejudice against the Qur'an. Therefore, Javadi Amoli's emphasis on the scientific miracle of the Qur'an does not mean scientific interpretation and there are many essential differences with it.