خلاصة:
موضوع این مقاله بررسی خاستگاه وزن گوشه های آواز دشتی در ردیف موسیقی کلاسیک ایرانی است. پهلویات ازگونه های شعری-موسیقایی مهم دوران ساسانی است که وزن کهن و کمتر تکامل یافته ی دوبیتی های امروز می باشد. بعد از ورود اسلام به ایران، تحت تاثیر نظام عروض عرب به تدریج دچار دگرگونی هایی در وزن گردید و به بحر هزج مسدس محذوف یا مقصور تبدیل شد و به دلیل مشخصه های ساختاریِ ویژه، همچنان در موسیقی اقوام به عنوان وزنی محبوب و رایج به حیات خود ادامه داد و از آن طریق به ردیف موسیقی ایرانی راه یافت. برخی از پژوهشگران موسیقی معتقدند که آواز دشتی، مجموعه ای از آهنگ های نواحی ایران است و حضور سنگین وزن دوبیتی درگوشه های دشتی، این گمان را تقویت می کند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی–تحلیلی می باشد و بررسی های آماری که جهت تعیین فراوانیِ وزن گوشه های آواز دشتی در چهار روایت ردیف موسیقی ایران (سازی و آوازی) و همچنین وزن اشعار منتخب در اجرای آوازهای دشتی آلبوم های محمد رضا شجریان صورت گرفت، ارتباط معنا داری را بین آواز دشتی با وزن دوبیتی و وزن کمتر تکامل یافته آن که تداعی گر وزن پهلویات قدیم می باشد، نشان می دهد. این مقاله سیر تطور وزن پهلویات و ارتباط این اوزان را با وزن گوشه های آواز دشتی مورد بررسی قرار می دهد.
The subject of this essay is to review the origin of the metric of the Gusheh-ha_i of Avaz Dashti in the Iranian classical music. Pahlaviyat is one of the important types of poetry-music of the Sasanian era, which is the old and less evolved metric of today's dobeyti. Since the arrival of Islam in Iran, under the influence of the Arab prosody system, it gradually underwent changes in the metric and became Bahr Hazaj Mosadas Mahzof or Maqsur, and due to its special structural characteristics, it continues to be a popular and common metric in the Iranian ethnic's music continued and that way he got into the Radif of Iranian music. Some music researchers believe that ،Avaz Dashti is a collection of songs of Iran and heavy metric presence of Dobeity on the Gusheh_ha_i of Dashti, this will reinforce doubt and believe. The research method in this article is descriptive-analytical and the statistical investigations were carried out to determine the frequency of the metric of Avaz Dashti in four Radifs of Iranian music (instrumental and vocal) as well as the metric of selected poems in the performance of the Avaz Dashti of Mohammad Reza Shajarian's albums shows a significant connection between the Avaz Dashti with dobeyti metric and its less evolved ritmic, which is reminiscent of the metric of old Pahlaviyat.This article examines the changes in the Pahlaviyat metric and its relationship with the metric of the Gusheh_ha_i of Avaz Dashti. Keywords: Pahlaviyat, Dobeyti, Avaz Dashti, metric, Bahr Hazaj, Radif of Iranian music