خلاصة:
دانشجویان در شکلگیری عنوان دانشگاه اسلامی و رسیدن به آرمانهای انقلاب، نقش بسیار مؤثری دارند، ازاینرو بررسی آسیبهای اجتماعی پیش روی آنها بهعنوان بخشی از اجتماع و جامعه کنونی به جهت آگاهی و تذکر دادن به آنها، ضرورت دارد. هدف از این پژوهش بررسی آسیبهای اجتماعی احتمالی دانشجویان دانشگاه با رویکرد اسلامی شدن در چهار حوزه: معرفتی، اخلاقی، رفتاری و علمی به همراه پیامدهای آن و همچنین راهکارهای لازم برای پیشگیری از این آسیبها در نظام آموزشی اسلام بر اساس آیات قرآن و روایات معصومان (ع) است. پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی و منابع کتابخانهای-نرمافزاری و استناد به آیات و روایات و کلام اندیشمندان دین، به این نتایج دستیافته است که جویندگان دانش در جامعه کنونی بیشتر با آسیبهای اجتماعی چون بزهکاری و ناهنجاریهای اخلاقی ناشی از غفلت یاد خدا در حوزه معرفت، علمزدگی در حوزه اخلاق، شتابزدگی در حوزه رفتار و مدرکگرایی در حوزه علمی روبهرو هستند که میتواند روند تولید نیروی کارآمد، مخلص، متعهد، متخصص، وظیفهشناس و تولید دانش مؤثر برای خدمت به جامعه اسلامی را کُند یا دچار اختلال کند.آسیبشناسی اجتماعی، دانشجو، دانشگاه، دانشگاه اسلامی.
University students have a very effective role in islamzation of universities and achieving the ideals of the Islamic Revolution. Therefore, it is necessary to examine the social harms in front of them as a part of the current society in order to inform and warn them. The purpose of this research is to investigate the possible social harms of university students with the approach of Islamization in four areas: epistemic, ethical, behavioral and scientific, along with its consequences, as well as the necessary solutions to prevent these harms in the Islamic educational system based on the verses of the Qur'an and hadiths of the infalibles (A.S.). The current research has been carried out with the descriptive-analytical method and library-software resources and referring to the verses and hadiths and the words of religious thinkers. The results obtained by this research are that the knowledge-seekers in today's society are more likely to face social harms such as delinquency and moral anomalies caused by neglecting the remembrance of God in the field of epistemology, scientism in the field of ethics, haste in the field of behavior and educational inflation in the scientific field, which can slow down or disturb the creation process of efficient, sincere, committed, expert and conscientious forces as well as effective knowledge production in order to serve the Islamic society.