خلاصة:
زمینه: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر نگهداشت کارکنان خلاق با توجه ویژه به عوامل سازمانی و اخلاقی در بانک رفاه کارگران استان کهگیلویه و بویراحمد بود. روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای ترکیبی (کیفی-کمّی) از نوع متوالی-اکتشافی بود. در بخش کیفی جامعه آماری خبرگان (مدیران شعب بانک رفاه و اساتید عضو هیات علمی در رشته مدیریت) میباشند. روش نمونهگیری از نوع هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انجام شد و نمونهای به حجم 10 نفر انتخاب شد. ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و تجزیه وتحلیل از روش تحلیل محتوا انجام شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران، معاونان و کارکنان شعب بانک رفاه در استان کهگیلویه و بویر احمد بود. روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای بود و 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل از تحلیل عاملی و آزمون مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و PLS استفاده شد. یافتهها: یافتههای نشان دادند برای نگهداشت کارکنان خلاق، در صنعت بانکداری، 67 شاخص بااهمیت وجود دارند که می باید مورد توجه قرارگیرند، این 67 شاخص در 13 مولفه و این 13 مولفه در 4 دسته عاملکلی، عواملاخلاقی، عواملانگیزشی، سازمانی و فردی جای گرفته اند. همچنین در رتبهبندی عوامل مشخص شدکه عواملاخلاقی در رتبه نخست اهمیت قرار دارد. نتیجهگیری: شاخصهای اخلاقی، انگیزشی، سازمانی و فردی در صنعت بانکداری مقولههایی جدی در بحث نگهداشت کارکنان توانا وخلاق هستند که در میان آنها شاخصهای اخلاقی به دلیل اینکه باعث جلب اعتماد کارکنان و وفاداری آنها به سازمان میشود از اهمیت بالایی برخوردار است.
Background
The aim of the current research was to identify the factors affecting the retention of creative employees with special attention to organizational and moral factors in the Workers' Welfare Bank of Kohkiluyeh and Boyer Ahmad provinces.
Method
The present research was among the combined researches (qualitative-quantitative) of sequential-exploratory type. In the qualitative part of socio-statistics, there are experts (managers of Refah Bank branches and faculty members in the field of management). Purposive sampling was done using the snowball technique and according to the theoretical saturation index, and a sample size of 10 people was selected. The interview tool was semi-structured and the content analysis method was used for analysis. In the quantitative socio-statistical section, it included all managers, deputies and employees of Refah Bank branches in Kohkiluyeh and Boyer Ahmad provinces. The random sampling method was stratified according to the size of the statistical population and 100 people were selected as a statistical sample. A researcher-made questionnaire was used to collect data. For analysis, factor analysis and structural equation modeling test and SPSS and PLS software were used.
Results
The findings of the research showed that in order to keep creative employees in the banking industry, there are 67 important indicators that should be taken into consideration, these 67 indicators are divided into 13 components and these 13 components are divided into 4 categories of general factors, moral factors, motivational, organizational and individual factors have taken place. Also, in the factor ranking section, it has been determined that moral factors are ranked first in importance.
Conclusion
Ethical, motivational, organizational and individual indicators in the banking industry are serious categories in the discussion of keeping capable and creative employees, among which ethical indicators are of great importance because they attract employees' trust and loyalty to the organization.