خلاصة:
با توجه به مشکلات فرهنگی و اعتقادی گریبانگیر جامعه، یکی از انتظارات امام جامعه و عموم مردم به ویژه متدینین، کنشگری اثربخش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. این جبهه گسترهای متنوع در سرتاسر کشور را تشکیل میدهد. در این بین تمرکز بر راهکاری ریشهای، اساسی و اثربخش برای حل آن انتظارات، ضرورتی اجتنابناپذیر است. تحقیق پیشرو توانمندسازی از طریق آموزشهای مهارتی مورد نیاز را یکی از همان راههای اساسی میداند که میتواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین منجر شود. افزایش بهرهوری و کارایی وظایفِ مرتبط با کنشگران جبهه انقلاب مانند تبلیغ، تعلیم و تربیت، جهاد تبیین و مانند آن از موضوعاتی است که این تحقیق بر آن متمرکز شده است. در این پژوهش تلاش شد با روش اسنادی و روش تحقیق تکاملی ضمن تبیین اهمیت مهارتآموزی در جبهه فرهنگی انقلاب، با استفاده از الگوی مهارتافزایی تثقیف، راهکاری عملیاتی برای تقویت مهارتآموزی ارائه دهد.
Considering the cultural and ideological problems facing the society, one of the expectations of the Imam Khamenei and the general public, especially the religious people, is the effective activism of the cultural front of the Islamic Revolution. It forms a diverse front across the country. In the meantime, focusing on a fundamental and effective solution to address those expectations is inevitable. The present study considers empowerment through the required skills training as one of the basic ways that can lead to the supply of capable and entrepreneurial manpower. Increasing the productivity and efficiency of tasks related to the activists of the Revolutionary Front, such as propaganda, education, jihad of explanation, and the like, is one of the topics on which this research has focused. In this research, an attempt was made to explain the importance of skills training in the cultural front of the revolution by using the documentary method and the evolutionary research method, and the operational strategy to strengthen skill-training was expressed by using the Tasqif skills model.
ملخص الجهاز:
دو، از منظر کنشگري مؤثر اقدامات فرهنگي: بنا به فرمايش امام خامنه اي دام ظله ، در ابلاغ حکم شوراي عالي انقلاب فرهنگي، «فهـم و تبيـين و تثبيـت و انفاذ ماهيـت فرهنگـي انقـلاب اسـلامي و بـازآرايي مـداوم جبهـه فرهنگـي انقـلاب اسـلامي و پـايش پيشرفت هاي فرهنگي کشور متناسب با ظرفيـت هـا و شايسـتگيهـاي عظـيم ايـران اسـلامي و انقلابـي» و «مديريت راهبردي چالش هاي اين حوزه با «استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت ها و ظرفيت هـا» و نيز «مهار تهديدها و آسيب ها با نگاه حکيمانه و معقول » و «مواجهه ي هوشمندانه بـا معارضـات مهاجمـان و ستيزه گران » و تاکيد بر عرصه هـاي کليـدي و اساسـي همچـون توليـد علـم ، سـبک زنـدگي، آمـوزش و پژوهش ، فرهنگ عمومي، مهندسي فرهنگي، حوزه هاي مهمي که سـاماندهي آن در جمهـوري اسـلامي بـه شوراي عالي انقلاب فرهنگي سپرده شده است نيز داشته اند (خامنه اي، ١٣٩٣)، جبهه فرهنگي انقلاب آنگـاه موفق ميشود که علاوه بر روحيه جهادي و مخلصانه ، بتواند با کسب مهارت بـه ايـن وظـايف عمـل کنـد.
هدف از اين تحقيق ، ارائه راه هاي تقويت مهارت آموزي فعالان عرصه فرهنگي است و براي اين منظـور ضمن آسيب شناسي اجمالي و مشخص شدن کاستيهاي نظـام فعلـي، مهـارت هـاي مـورد نيـاز ايـن قشـر شناسايي شده و در نهايت الگوي اين تقويت ارائه شد.
هر چند هدف تحقيق حاضر ارائـه الگـوي ارتقـاي مهـارت افزايـي در جبهه فرهنگي انقلاب است ، ليکن در ادامه ، براي فهم کاربردي الگو مثال هـاي کـاربردي ارائـه ميشود: مثلا براي راهبرد اول (تعليم کنشگران در سطح مبتدي براي تشـکل سـازي )، راهکـار آمـوزش نظري مهارت هاي مفهومي ايجاد و حفظ و ارتقـاء يـک تشـکل فرهنگـي ماننـد کـارگروهي و ارتباط مؤثر قابل ارائه است .