خلاصة:
به سبب اهمیت مباحث حقوق بشر جهانی، سازوکار بینالمللی ایجاد شده در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است. از جمله این سازوکارها شورای حقوق بشر میباشد. هدف این پژوهش بررسی عملکرد شورای حقوق بشر در کشور بحرین میباشد. سؤال اصلی پژوهش این است که شورای حقوق بشر چه عملکردی را در بحرین داشته است؟ فرضیه این پژوهش بر این اساس است که عملکرد شورای حقوق بشر تحت نفوذ دولتهای غربی میباشد. در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده و یافتههای این پژوهش نشان میدهد گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر به عملکرد بحرین در موضوعات خاص از جمله حقوق کودکان، حقوق مدافعان حقوق بشر و... پرداخته و در این زمینه توصیههای نموده است. همچنین این شورا در بررسی دورهای جهانی کشورهای عضو (در سالهای 2008، 2012، 2017) بارها عملکرد بحرین را در زمینه حقوق بشری زیر سؤال برده و از بحرین خواستهاند تا موارد یاد شده را اصلاح نماید. دولت بحرین نیز در پاسخ گزارشگران ویژه و بررسیهای دورهای دولتهایی که در زمینه نقض حقوق بشری در بحرین توصیههایی داشتهاند، گاهی توصیهها را قبول و اصلاح نموده و گاهی نیز آنها را مغایر با قوانین داخلی دانسته است و اصلاح آن توصیهها سر باز زده است.
Due to the importance of global human rights issues, the international mechanism established in this field is of particular importance. Among these mechanisms is the Human Rights Council. The purpose of this research is to examine the performance of the Human Rights Council in Bahrain. The main research question is what has been the function of the Human Rights Council in Bahrain? The hypothesis of this research is based on the fact that the performance of the Human Rights Council is under the influence of Western governments. In this research, a descriptive and analytical method was used, and the findings of this research show that the special rapporteurs of the Human Rights Council are concerned with the performance of Bahrain in specific issues such as Children's rights, rights of human rights defenders, etc. and has given recommendations in this field. Also, in the global periodic review of member countries (in 2008, 2012, 2017), this council repeatedly questioned Bahrain's performance in the field of human rights and asked Bahrain to correct the mentioned cases. The government of Bahrain, in response to the special rapporteurs and periodic reviews of the governments that have made recommendations on human rights violations in Bahrain, has sometimes accepted and modified the recommendations and sometimes considered them to be contrary to the domestic laws and the modification Those recommendations have backfired
ملخص الجهاز:
٢- مليت : قانون گذاري براي گسترش حقوق و فرصـت هـاي زنـان و ارتقـاء برابـري جنسيتي (بلاروس ) و تصويب قـانوني کـه بـه فرزنـدان مـادران بحرينـي و پـدران غيربحريني اجازه ميدهد تابعيـت بحـرين را بدسـت آورنـد و از بـين بـردن همـه رفتارهاي تبعيض آميز زنان بحريني که با غيربحريني ازدواج کرده انـد (ژاپـن ، نـروژ، اروگوئه ، هند، سودان ، الجزاير و آرژانتين )؛ ٣- رسانه و مطبوعات : سرعت بخشيدن به تصـويب اصـلاحات قـانوني مربـوط بـه قوانين تخصصي آزادي بيان در قوانين جزايي بحرين (مصر)، همچنين اجـازه ورود به رسانه هاي خارجي و ارائه آزادانه گزارش خـود (نـروژ) و لغـو محـدوديت هـاي آزادي مطبوعات در جهت مطابقت با قوانين و هنجارهاي بين المللي (شيلي)؛ ٤- حقوق کودک: حمايت از حقوق کودک را با صدور قـانون کـودک تقويـت کنيـد (سودان )؛ ٥- معاهدات و سازوکارهاي بين المللي حقوق بشر: تصويب کنوانسـيون بـين المللـي براي حمايت از همه افراد در برابر ناپديد شدن اجباري (فرانسه ، آرژانتين )، همکاري با سازمان ها و سازوکارهاي بين المللي حقوق بشر و تقويت رابطه با آنها (جمهوري کره ) و تلاش بيشتر براي بهبـود گـزارش هـاي خـود بـه نهادهـاي حقـوق بشـري (بلاروس )؛ ٦- خدمات اجتماعي: تلاش براي بالا بردن رفاه در حد انتظار (بنگلادش ) و حمايت از تلاش ها، برنامه ها و ابتکـار عمـل بـا هـدف حمايـت از همـه اعضـاي خـانواده (عربستان سعودي)؛ ٧- حذف محدوديت ها براي مدافعان حقوق بشر: اينکه مـدافعان حقـوق بشـر بايـد محافظت شوند و اجازه دهند کار خود را بدون هيچ گونه مانع ، ارعاب و آزار انجام دهند (نروژ، سوئيس )، برداشتن همه محدوديت هاي مربوط به جنبش روزنامه نگاران خارجي و سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق بشر (بلژيک ، اسپانيا)؛ ٨- آموزش پليس در احترام به حقوق بشر: حصول اطمينان از پاسـخگويي نيروهـاي امنيتي متناسب و با نهايت محدوديت در اعتراضات غيرصلح آميـز (آلمـان ) و ادامـه روند اصلاح نيروهاي امنيتي براي فراهم آوردن ظرفيـت بهتـر و آمـوزش در مـورد حقوق بشر و تعديل استفاده از زور (اسپانيا، کانادا)؛ ٩- گفتگوي ملي: ايجاد يک گفتگوي ملي آزاد، اصـيل ، همـه جانبـه و مـؤثر در بـين طرف هاي ذيربط با هدف پرداختن به آرمان ها و نگرانيهاي مشروع همه مـردم بـه صـورت مـردم سـالارانه (جمهـوري اسـلامي ايـران ، مکزيـک ) و اعتمـاد از طريـق اصلاحات عميق مردم سـالارانه و تـرويج گفتگوهـاي اجتمـاعي و سياسـي ملـي و فراگير، براي رسيدگي به موضوعات اصلي کشور (اروگوئه )؛ ١٠- مکان هاي مذهبي را بازسازي کنيد: تعهد را براي بازسـازي مکـان هـاي عبـادت مقدس شيعيان تخريب شده اجرا کنيد (اتريش ) (٢١٦/A/HRC).