خلاصة:
سیاهمشق یکی از جلوههای ناب هنری در خط نستعلیق میباشد. چگونگی ترکیب در آن یکی از مهم-ترین کنکاشهای خوشنویسان بوده و به همین دلیل شناخت چارچوب صفحه دارای اهمیت میگردد. نقطههای حساس و محلهایی که مخاطب بیشترین نگاه را به آن ناحیهها دارد کدام قسمتها میباشد؟ همچنین چه عواملی موجب جلب توجه بیشتر بینندگان خواهد کرد؟ این دو پرسش اصلی مقاله پیشرو است. این پژوهش به شیوه تجربی و بر اساس نتایج آزمایشی بوده که با استفاده از ابزار ردیاب چشم صورت پذیرفته و به وسیلهی نرم افزار متنباز (OGAMA، نرمافزار سنجش حرکت چشم) دادههای آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این آزمایش، بر روی مخاطبین هدف، نشان میدهد، در یک صفحه عمودی سیاهمشق، قسمت بالای تابلو همچنین سمت راست آن بیشترین نقطه توجه را به خود اختصاص داده است. تغییر زاویه رانش قلم و دانگ قلم از عوامل جلب توجه دیگر میباشد. آشناپنداری با عبارتهای آشنا نیز نگاه ببینده را به خود کشانده است. گرچه این جلب توجهها توانسته مخاطبین را به نقطهای از اثر بیشتر جلب نماید، اما این به معنای متوقف شدن در یک نقطه نبوده، بلکه گردش چشم در سراسر تابلو حتی نقشمایهها نیز وجود داشته است.
Salient points and regions in the Nastaliq SiahMashgh scriptBased on eye movement trakingSiahMashgh is one of the pure artistic manifestations in the Nastaliq script. Combination in SiahMashgh is one of the most significant explorations of calligraphers. Therefore, proper knowledge of the frame of the page is essential in this area of research. What are the most salient points and regions that the audience looks at the most? Also, what factors will attract more viewers? These are the two main questions of this study. We use a descriptive research method based on the experimental results and the analyses of the data we collected using an eye-tracking tool (OGAMA, an eye movement measuring software). The purpose of this research is to identify the most important places in Nastalig SiahMashgh piece. The results of this experiment, on the target group, showed that in a vertical black screen, the upper part of the board and the right side of it have the most attention. Changing the thrust angle of the pen and the tip of the pen are other factors that attract attention. Additionally, familiar phrases have also attracted the viewer's attention. Although this attention attraction could draw the target group to a salience point, it did not mean the participant stopped at one point, but there was eye-rolling throughout the painting, even the themes.KeyWords: SiahMashgh script. Salient points. movement traking. OGAMA