خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و خود پنداره مربوط به مدرسه با ادراک شایستگی دانش آموزان
دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر گنبد کاووس بود. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی ، از نظر روش ، توصیفی ، از نظر
سنجش همبستگی و از نظر جمع آوری اطلاعات میدانی (پیمایشی )، بود. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی عبارت
است از کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر گنبد کاووس درسال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٢ به تعداد ٦٠٠
نفر بود. نمونه آماری بر طبق جدول جی پاور، ٢٣٤ و باروش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های تحقیق با روش
کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد بود.برای اندازه گیری استرس تحصیلی از
پرسشنامه استاندارد پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا (١٩٩١)، برای اندازه گیری خودپنداره مربوط به مدرسه از پرسشنامه
استاندارد خودپنداره مربوط به مدرسه (خودپنداره تحصیلی ) یی یسن چن ( ٢٠٠٤ )، و برای اندازه گیری ادراک شایستگی از
پرسشنامه هارتر(١٩٨٢)استفاده شده است . پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و روایی ابزار با
روش محتوایی مورد تایید قرار گرفته اند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از طریق روش آلفای کرونباخ جهت بررسی
پایایی و از آزمون کولوموگروف - اسمرینف ، جهت بررسی نرمال بودن و یا نبودن داده ها با استفاده از نرم افزار spss استفاده
شده است . نتایج نشان داد که بین استرس تحصیلی و خود پنداره مربوط به مدرسه با ادراک شایستگی دانش آموزان دختر
پایه ششم مقطع ابتدایی شهر گنبد کاووس رابطه معناداری وجود دارد. نتایج فرضیات فرعی نشان داد که بین استرس
تحصیلی با ادراک شایستگی دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر گنبد کاووس رابطه منفی و معناداری وجود
دارد. و بین خود پنداره مربوط به مدرسه با ادراک شایستگی دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر گنبد کاووس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد