خلاصة:
با ورود مدرنیته به کشورهای سنتی، تقابل و تضادی دامنهدار و پُرپیامد در زندگی فکری و اجتماعی افراد، بهویژه اندیشمندان جامعه ایجاد شد. انسان اندیشهورز معاصر با مقایسة دنیای مدرن -که رهاورد غرب است- و سنتهای خودی به تعارضی سخت دچار میشود و در میان احساس شرقی و خرد غربیِ نوین در تعارض قرار میگیرد. اگر روشنفکر نتواند راه میانهای برای درک اوضاع بیابد، به حیرت، دوپارگی شخصیت و بحران هویت و در مواردی به پوچانگاری و هیچگرایی میرسد. بوف کور، به عنوان نخستین اثر داستانی مدرن ایران، دستاورد رویارویی سنت و تجدد در ایران نیمهجدید رضاشاهی است. این مقاله میکوشد پیامدهای حاصل از رویارویی سنت و تجدد را در این اثر داستانی در پیوند با نویسندهاش –صادق هدایت- نشان دهد. راوی داستان در جستوجوی «فردیّت» و شناخت خود به عدم شناخت خود و دیگران میرسد. حیرت، شک و ناپایداری حاکم بر راوی و داستان، درهمریختگی و از همگسیختگی زمان و مکان و احساس فاصلة بسیار با اجتماع و خود بیانگر بحران هویت راوی است. این بحران هویت که همراه با پوچانگاری، خویشتنگریزی و دیگرگریزی است، به مرگ تدریجی و خودخواستة راوی میانجامد. همچنین حضور مؤثر زن و توجه ویژه به کارکرد او در ذهن مرد، اجتماع مردسالار و بهتبَع، در آثار ادبی از جمله بوف کور،که در آثار پیشامدرن وجود نداشت، از دیگر پیامدهای جدال سنت و تجدد است. تقابل علم و دین که به شکل رویارویی عقل با خرافات و باورهای تغییر شکلیافتة مذهبی است، پیامدی دیگر از این رویارویی است. همة این اندیشهها را میتوان در شخصیت هدایت بازیافت؛ اما نمیتوان گفت که او به اندازة راوی داستانش پوچگرا بوده است.
With the advent of modernity in the traditional countries, it emerged a widespread and consequential contradiction in the mental and social lives of individuals, especially the intellectuals. The contemporary thinking man is in a difficult contrast when he compares the modern world. If the intellectual fails to find a middle way to understand the situation, there will be an identity crisis. Buf-e-kur, is an achievement of the confrontation of tradition and modernity in Iran. This article seeks to illustrate the implications of confronting tradition and modernity in this fiction with its author, Sadegh Hedayat. The narrator, who is in search of "individuality" and self-knowledge, reaches into the ignorance of himself and others. The astonishment, suspicion, and instability of the narrator and the story, the disorderliness and disruption of time and place, and the feeling of being too distant from society and self, reflect the narrator's identity crisis. This identity crisis, coupled with absurdity, self-loathing, and others-loathing, leads to the narrator's gradual and self-inflicted death. and, in the literary works such as Buf-e-kur, which did not exist in the pre-modern works, are other consequences of the controversy of the tradition and modernity. The confrontation between science and religion, which is in the form of a contrast between wisdom and superstition and the deformed religious beliefs, is another result of this controversy. All of these ideas can be found in Hedayat's character, but it can't be said that he was as absurdist as the narrator of his story.