خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل تنظیم شناختی هیجان براساس کمالگرایی با واسطهگری سیستم فعالسازی و بازداری رفتاری بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا شهر همدان بود که در سال تحصیلی 1401 – 1400 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند که با توجه حجم جامعه (7685) و با استفاده از جدول مورگان، 382 نفر از دانشجویان (258 دختر و 124 پسر) با روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاکهای پژوهش، انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تنظیم شناختی هیجان از گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس کمالگرایی از تری شورت و همکاران (1995) و مقیاس سیستم بازداری و فعالسازی رفتاری از کارور و وایت (1994) بود. جهت تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ و برای آزمون روابط بین متغیرها و فرضیههای نهایی از نرم افزار لیزرل نسخه ۸/۸ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل تبیین تنظیم شناختی هیجان براساس کمالگرایی با نقش واسطهگری سیستم فعالسازی و بازداری رفتاری از برازش مطلوب برخوردار است (0/01> p). همچنین، سیستمهای فعال سازی و بازداری رفتاری بین کمالگرایی و تنظیم شناختی هیجان نقش واسطهای معناداری دارند (0/01> p). یافته های این پژوهش حاکی از این است که کمالگرایی و عواملی همچون سیستم فعالسازی و بازداری رفتاری نقش مهمی در تنظیم شناختی هیجان دارند .
The aim of present study was to develop a model of cognitive regulation of emotion based on perfectionism with the mediation of the behavioral activation and inhibition system. Method: The research was descriptive-correlation and structural equation modeling. The statistical population included all undergraduate students of Bu-Ali Sina University in Hamadan city who were studying in this university in the academic year of 1400-1401, according to the size of the population (7685) and using Morgan's table, 382 students (258 female and 124 male) were selected by available sampling method and considering the research criteria.The research tools included the cognitive emotion regulation scale by Garnofsky et al. (2001), the perfectionism scale by Terry Short et al. (1995), and the behavioral activation and inhibition system scale by Carver and White (1994). SPSS version 22 software was used for data analysis and Lisrel version 8.8 software was used to test the relationships between variables and final hypotheses. Results: The results showed that the explanatory model of the cognitive regulation of emotion based on perfectionism with the mediating role of the behavioral activation and inhibition system has a favorable fit (p<0.01). Also, behavioral activation and inhibition systems play a significant mediating role between perfectionism and cognitive emotion regulation (p<0.01). The findings of this research indicate that Perfectionism and factors such as behavioral activation and inhibition system play an important role in the cognitive regulation of emotion.