خلاصة:
بازارهای ایرانی به غیر از جنبه اقتصادی و مبادله کالا به عنوان یکی از مهمترین مراکز برقراری ارتباط و مناسبات اجتماعی در هر شهر محسوب میشد. علت حضور موفق افراد در این مکان وجود ساختار بازارها و اندامهای تشکیل دهنده آنکه هر یک دارای هویتی مستقل و پیوندی معنادار برای حضور افراد و فعالیتهای انسانی بوده است. در واقع الگوها و چیدمان فضایی مناسب در بازارهای ایرانی پیوندی مستقیم با لایههای کالبدی و معنایی برای ایجاد تداوم در معماری بازار به وجود آوردهاند که از فضاها همزمان بهطور مستقل و در ارتباط با یکدیگر از آنها استفاده شود. فهم نحوه اثر گذاری چیدمان فضایی در بازار و تاثیر الگوهای موجود در که موجب ایجاد تجربه در فرد میشود، از اهداف پژوهش است. بر این اساس، این پژوهش به بررسی بازار کفاشهای تهران میپردازد. این پژوهش کاربردی، از نوع توصیفی تحلیلی و با رویکرد کیفی است که با روش بررسی اسنادی، مردم نگاری و فنون کار میدانی، مشاهده غیر مداخلهای به جمعآوری اطلاعات و با روش استدلال و تحلیلهای گرافیکی به تحلیل اطلاعات پرداخته است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی انطباق ویژگیها عینی الگوهای فضایی بازار کفاشهای تهران بر ادراک ذهنی و تجربه فرد و شاخصههای خروجیهای حاصل از آن میپردازد. با توجه به مطالعات صورت گرفته براساس یافتههای پژوهش، نتیجه حاصل شده همگام بودن و ارتباط چیدمان فضایی و ارتباط متقابل نظامهای کارکردی کالبدی و ادراکی در بازار کفاشها منجر به خلق معنی در فضا و تأثیر آن بر تجربه افراد حاضر در بازار میگردد.
Apart from the economic aspect and the exchange of goods, Iranian markets were considered as one of the most important centers of communication and social relations in every city. The reason for the successful presence of people in this place is the existence of the market structure and its constituent organs, each of which has an independent identity and a meaningful link for the presence of people and human activities. In fact, patterns and proper spatial arrangement in Iranian markets have created a direct link with physical layers and a meaning to create continuity in the architecture of the market so that the spaces can be used independently and in connection with each other at the same time. Understanding the effect of spatial arrangement in the market and the effect of existing patterns that create experience in the individual is one of the goals of the research. Based on this, this research examines the shoe market of Tehran. This applied research is of a descriptive analytical type with a qualitative approach, which collects information with the method of document review, ethnography and field work techniques, non-interventional observation and analyzes the information with the method of reasoning and graphic analysis. The present study examines how the objective characteristics of the spatial patterns of Tehran shoe market adapt to the subjective perception and experience of the individual and the characteristics of the resulting outputs. According to the studies conducted based on the findings of the research, the result obtained is the synchronicity and connection of the spatial arrangement and the mutual connection of the physical and perceptual functional systems in the shoes market leads to the creation of meaning in the space and its effect on the experience of the people present in the market.