خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف شناخت میزان استفاده از فضای مجازی و رابطه آن با فرایند اجتماعی شدن دانش آموزان پسر مقطع 1398 انجام شد. روش تحقیق پیماشی و جامعه آماری به تعداد - متوسطه دوم )مطالعه موردی: شهر بندرگز( در سال 1399 480 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 215 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی بر اساس پایه تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند و بین آنها پرسشنامه میزان استفاده از فضای مجازی و فرایند اجتماعی شدن توزیع شد. یافته ها نشان داد میزان استفاده از فضای مجازی در اکثریت نمونه مورد مطالعه بین 1تا 2 ساعت می باشد. در زمینه نوع استفاده از فضای مجازی، در اکثریت برای تفریح و سرگرمی می باشد و استفاده علمی از فضای مجازی کمترین نوع استفاده را در بین آنها دارا می باشد. میزان استفاده از فضای مجازی در نمونه مورد مطالعه، در حد متوسط است و پایین ترین نمره برای ابعاد استفاده از فضای مجازی مربوط به تنوع و گستردگی فضای مجازی و بالاترین نمره مربوط به میزان دسترسی به فضای مجازی می باشد و میزان دسترسی اکثریت دانش آموزان به فضای مجازی در حد بالایی می باشد. همچنین فرایند اجتماعی شدن در نمونه مورد مطالعه نیز در حد متوسط است. پایین ترین نمره برای ابعاد فرایند اجتماعی شدن مربوط به مشورت با والدین و بالاترین نمره مربوط به مولفه رفتار مناسب می باشد که می توان بیان کرد اکثریت دانش آموزان با والدین خود مشورت زیادی نمی کنند و اغلب آن ها در مواجهه با شرایط رفتار مناسبی را از خود نشان می دهند. نتایج حاصل نشان داد بین تمامی ابعاد فضای مجازی )نوع استفاده، میزان استفاده، تنوع و گستردگی، اعتماد و میزان دسترسی به فضای اجتماعی( با فرایند اجتماعی شدن در دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. میزان دسترسی به فضای مجازی، تنوع و گستردگی فضای مجازی، اطلاع رسانی و اعتماد به فضای مجازی به ترتیب اولویت در فرایند اجتماعی شدن دانش آموزان سهم داشتند و بیشتر سهم نیز در ارتباط با نقش میزان دسترسی به فضای مجازی در فرایند اجتماعی شدن است. بنابراین رشد روزافزون استفاده از فضای مجازی فواید و اهمیت غیر قابل انکاری در فرایند اجتماعی شدن دانش آموزان دارد.