ملخص الجهاز:
"بنابراین چه بسا که موجود صالح امروز مکافات عمل زشت کالبد نخستین خود را ببیند و برعکس روی همین اصل داستانسرا قادر بود که در حد کافی آزادی داشته باشد که بانوان تراز اول خانوادههای اصیل را به منجلاب فحشا بکشاند و وانمود کند که فساد ریشهاش مربوط به کالبد قبلی است و ربطی به طبقه فعلی خانم ندارد و برعکس چه بسا که دختر هرزه نابه کار یا جوان فاسد و بیبند و بار به ناگاه به زن یا مرد پرهیزکار با فضیلت مبدل شود و ثمرة زندگی قبلی را در این دوره برگیرند از این رو در داستانها از وقایع عجیب و رفتارهای غیر عادی انسانها برای تقویت تحرک داستان بهرهبرداری شد، در این داستانها به چهره زنی برمیخوریم که مردان را فقط وسیله اطفای شهوت خود میدانست همانگونه که هیزم برای سوختن در بخاری و گرما دادن است(در مجموعهای از کشمیر مورخ قرن 11 میلادی) و زنی را میبینیم که نام کاینکا که عشق به معنی لطیف آسمانی و معنوی آن کاملادر وی حلول کرده است(از مجموعههای کلاسیک جنوب هند تامیل).
اورواسی در کنارههای جنگل محبوب را ملاقات کرد و دربارة آتشدان به وی آنچه میبایست بگوید گفت، پادشاه که این پیشنهاد را از دل و جان پذیرفت بیاختیار آتشدان را از او گرفت و به دل جنگل محلی که خود در نظر داشت رفت، اما پس از لحظهای بیاد آورد که محبوبه را در کنار جنگل تنها گذاشته است آتشدان را در همانجا گذاشت بسوی معشوقه شتافت ولی اورواسی رفته بود، غمناک و دلتنگ به محل آتشدان رفت اما آتشدان نیز گم شده بود آن را برده بودند، سراسر وجود پادشاه را غمی بیپایان فراگرفت، در محلی که آتشدان را گذاشته بود و قرار بود نیایش کند ایستاد و از خداین کمک خواست."