ملخص الجهاز:
"در مدارس انگلستان حتی مدارس مذهبی که از طرف کلیسا تاسیس یافته بودند و از طرف کلیسا تامین میشدند و مسئولیت تعالیم مذهبی شان به عهده یک ملای کلیسای انگلیس بود که در وقت نماز در نماز خانه حضور مییافت و پیشنمازی میکرد، حتی در این نوع مدارس هم با مذاهب دیگر بدون تعصب برخورد میکردند و نسبت به عقاید و مذهب دیگران با نظر مسالحه و بردباری و سعه صدر روبرو میشدند.
لذا اینگونه کمکهای مالی و آن گونه بر خوردهای عاری از تعصب و احترام قائل شدن برای شاگردان و والدینشان از هر مذهب و شغل و مقامی که دارا بودند، بر روی هم مدرسه را تبدیل کرده بود بیک اجتماع دوستانه و پرنشاط و تاثیر گذار که بچهها در آن عشق به یادگیری و احترام به شاگردان دیگر صرفنظر از هر مذهب و عقیده و موقعیت اجتماعی را به دست میآوردند.
و خود این کار یک تاکتیک روانی بود که تحبیب قلوب میکرد و میرساند که علاقه اولیاء مدرسه بر اینست که پیرامون مذاهب دیگر هم در مدرسه جا باز کنند و عقیده و ایمانشان محترم شمرده شود و نتیجه این میشد که مدرسه و مربیان به عنوان افراد منصف و بی غرض و مرض و بدون نظر و قابل اعتماد در نزد بچهها جلوه داده میشدند: زیر نویسها: 1-هنر در مدرسه جان لنکستر،ترجمهء دکتر میر محمد سید عباس زادگان(تهران،انتشارات مدرسه،زیر چاپ) 2-معمولا زبان دوم زبان فرانسوی است که قبلا در دورهء دبیرستان تدریس آن آغاز میشد ولی به تازگی،دانشآموزان فراگیری زبان دوم را از دورهء دوم ابتدائی آغاز میکنند."