ملخص الجهاز:
"همانطور که قبلا اشاره شد،کتابدار باید فردی بسیار خوشبرخورد و دارای خلقوخوی اسلامی باشد،زیرا یک کتابدار زمانی میتواند،دانشآموزان را به مطالعه و استفاده از کتابخانه و شکرت در فعالیتهای گروهی علاقمند سازد که با دانشآموزان همواره صممیم بوده و دانشآموزان او را به خود نزدیک ببینند،و نیز باید دانست که اولین برخورد با دانشآموزی که تازه به کتابخنه آمده نقش تعیین کنندهای در گرایش او به کتابخانه و یا گریز از آن دارد و همچنین است اولین کتابی که به او داده میشود.
و همانطور که قبلا گفته شد کتابدار باید کتابهای مختلف کودکان و نوجوانان را مطالعه کرده باشد تا بداند چه کتابی برای مراجعه کننده لازم و مناسب است و اگر دید کتابی که در دست کودک است برای او مناسب نیست باید کتاب مناسب را در اختیار او قرار دهد و برای آنکه خود کودک هم در انتخاب سهمی عادلانه داشته باشد بهتر است کتابدار کتابهای مناسب را در اختیارش بگذارد تا او خود انتخاب کند،همانطور که اشاره شد دادن اولین کتاب به دانشآموز اهمیت بسیاری دارد زیرا از آن به بعد اعتماد کودک به ما جلب یا از ما سلب میشود.
بعضی از کتابداران فکر میکنند که پس از دادن کتاب به کودک کارشان پایان یافته است،حال آنکه چنین نیست و این تازه آغاز کار است،کتابدار باید کتابهای بعدی را مطابق برنامهای که خود تنظیم کرده است(با توجه به مطالعات قبلی کودک و نیازهای گروه سنیاش)به کودک کتاب بدهد و ببیند آیا او پیام کتاب را خوب درک کرده است یا برعکس،از آن برداشت غلطی داشته است و با اصلاح برداشت او از کتاب،پیام صحیح را به او منتقل کند."