ملخص الجهاز:
"البته در اینجا ممکن است یک سوءبرداشت نیز از مفهوم هنر دینی صورت بگیرد و آن اینکه هر دینی فقط به هنرهایی اطلاق شود که به شکل مستقیم و ظاهری از المانها و نشانهها یا شخصیتهایی دینی،استفاده کرده باشد؛در حالی که دین بسیار وسیعتر و متنوعتر از این مباحث ظاهری است.
به نظر شما در هنر بعد از انقلاب،بیشتر از کدام یک از مدلهای پیش گفته،استفاده شده است؟ -ببینید،وقتی انقلاب به پیروزی رسید، هنرمندان انقلاب که عموما روحیات مذهبی هم داشتند،سعی کردند هماهنگ با روح انقلاب که روحی معنوی بود،گام بردارند و به همین دلیل هم به سرعت موجی از آثار هنری نظیر شعر، فیلم،تئاتر،موسیقی،نقاشی و...
به جنگ هشت ساله نگاه کنید!آیا شعرها،داستانها و یا فیلمهایی که به سفارش (به تصویر صفحه مراجعه شود) مستقیم و با دخالت دائم و مستقیم دولت آفریده شده بودند،موفقتر بود یا آثاری که نتیجه کشف و شهود خود هنرمند بود؟ و اصولا این را هم نباید از نظر دور داشت که معمولا هنرمندان،انسانهایی هستند که به سختی تن به سفارش تحمیلی میدهند.
به نظر شما دلیل اصلی استقبال نکردن مخاطبان از نمایشها چیست؟ شاید،یک بخش آن کاملا طبیعی باشد؛ مشکلات اقتصادی جامعه از یکسو و اینکه امروزه سینما و تلویزیون بخش عظیمی از مخاطبان نمایش را جذب خود کردهاند از دیگر سو باعث کم شدن استقبال مخاطب شده است؛ اما به نظر من بخشی از این وضعیت نیز به دلیل فاصلهای است که خود نمایش از مردم گرفته است.
البته چون معمولا پیامهایی که غیر مستقیم به مخاطب القاء (به تصویر صفحه مراجعه شود) میشود نتیجهبخشتر است،به ویژه که کارکرد هنری نیز داشته باشد،میتوان در شرایط امروزی،تأثیر یک نمایش خوب و موفق را کمتر از تأثیر یک منبر،موفق ندانست."