ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شیوههای برخورد با مشکلات رفتاری دانشآموزان محمد رضا شرفی قسمت دوم 2-روش تکریم و احیای شخصیت از دست رفته آیا افراد بزهکار و نوجوانان مسألهآفرین، از شخصیت کریمانهای برخوردار بودهاند یا بالعکس؟ در کانون اصلاح و تربیت تهران تحقیقی روی 640 نوجوان و جوان بزهکار انجام گرفته و در این تحقیق روی سه عامل اعتیاد و دزدی و انحرافات جنسی بررسی شده تا ببینند که چرا اینها(640 نفر دختر و پسر)به این سرنوشت غمانگیز گرفتار شدهاند،با آنها مصاحبه روانی بعمل آمده است.
و بعد فرمودند که تا آنچه در منزل هست برایش آوردند و وقتی که از پیش حضرت رفت،اصحاب گفتند که شما بیش از حد به او بخشیدید و استحقاقش نبود،حضرت فرمودند:خیر،شما متوجه نشدید که این فرد از یک کرامت شخصیت و بزرگواری برخوردار بود و چون نمیخواستم او خرد بشود و شخصیتش جریحهدار گردد،در حدی که میتوانستم بیشتر از تقاضایش باو دادم،چون این شخصیت نشان میدهد که با یک منزلتی بزرگ شده است.
4-شیوهء مثبتگرائی در تعلیم و تربیت آیا تا بهحال شده که مادر دانشآموز ناسازگار و کجرفتار بگردیم و یک نقطه مثبتی پیدا کرده و آنرا سکوی پرتاب شخصیت وی به اوج ارزشها و آمال انسانی قرار دهیم؟ در امر تربیت،انسان مطلقا خوب و انسان مطلقا بد به مفهومی که در جامعه رایج است در بین دانشآموزان و انسانها نداریم، یعنی انسانها از دیدگاه اسلام مطلقا خوب و مطلقا بد نیستند بلکه مجموعه متنوعی از استعدادها،قابلیتها،جنبههای مثبت و منفیاند."