خلاصة:
سازمان و اقتصاد صنعتی یکی از گرایشهای علم اقتصاد است که در آن رفتار متقابل تولید کنندگان با یکدیگر، مصرف کنندگان با یکدیگر و تولید کنندگان با مصرف کنندگان بررسی میشود. برای بررسی مهم ترین مباحث اقتصاد صنعتی باید به ساختار و عملکرد بازار اشاره نمود. تبلیغات از مهم ترین متغیرهای رفتاری اثر گذار بر ساختار و عملکرد بازارها است. در این مطالعه، اثر تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری بر سودآوری صنایع غذایی ایران به عنوان یک متغیر عملکردی بازار، بررسی میشود. نظریههای موجود، ارتباط مستقیم بین تبلیغات و سودآوری را تایید میکنند. نتایج حاصل از برآوردهای این مطالعه. نیز این ارتباط مستقیم را رد نمیکنند. همچنین، در این مطالعه اثر تبلیغات بر سود آوری برای 22 کد چهار رقمی صنایع غذایی ایران طی سال های 79 – 1375 بررسی شده است.
ملخص الجهاز:
"بنابراین، تابع سود بنگاه، (، میتواند به صورت زیر نوشته شود: (16)( = pq(a,p) – c[q(a , p)] – at با دیفرانسیل گیری از این تابع نسبت بهq و صفر قرار دادن آن، شرایط بهینه بودن میزان خرید پیامهای تبلیغاتی به دست میآید: ( 17) (18) Morris که در رابطه ی بالا عبارت حاشیه ی قیمت - هزینه است 1 که اگر بنگاه قیمت گذاری را به گونهای انجام دهد که سودش را حداکثر کند، حاشیه ی قیمت ـ هزینه برابر با میشود.
8- محاسبه و تحلیل آماری تبلیغات در صنایع غذایی ایران بررسی هزینههای تبلیغاتی در صنایع چهار رقمی ایران، در بخش صنایع مواد غذایی، طی سالهای 1375 تا 1379 نشان میدهد که بیشترین میزان تبلیغات مربوط به صنعت عمل آوری و حفاظت میوهها می باشد و کمترین میزان تبلیغات مربوط به صنعت پاک کردن، درجه بندی و بستهبندی پسته در سال 1378 است که میزان تبلیغات این کد چهار رقمی در سال 1378 صفر بوده است.
9-1- مدل اول مدل به کار گرفته شده برای بررسی این فرضیه مبنی بر " افزایش تبلیغات، باعث افزایش سودآوری در صنایع غذایی ایران میگردد" به صورت زیر است: ( = β◦+βADit + eit (28) که در آن ( سود و AD شدت تبلیغات (نسبت تبلیغات به فروش) است."