ملخص الجهاز:
"ابن خلدون،به عنوان وقایعنگار،از جمله مهمترین تاریخنویسان عالم اسلام است که حدود 50 سال از زندگی 72 سالهاش را با مشاهده سازمانها و ساختارهای تشکیلاتی حکومتی سپری کرد و حاصل این مشاهدات را در کنار آثار زیاد خود،در سه کتاب شامل هشت جلد نوشت که کتاب نخستین آن"کتاب العبر"است،که در همان زمان اثر مستقلی شناخته شد و"مقدمه"نام گرفت.
6برای عصبیت (همبستگی گروهی)تعاریف متفاوت زیادی شده است که همه آنها بر ارتباطات متقابل بین افراد دلالت دارد.
حال میتوان دیدگاه ابن خلدون در مورد فرضیه "سه مرحله حیات دولتها"را بر قالب سیستم نشانده، به صورت زیر بیان کرد: الف-ایجاد سیستم:تشکیل دادن دولت برای انسان پایگاهی طبیعی است.
مزاج دولتها،همان همبستگی گروهی است و هرگاه همبستگی گروهی دولتی نیرومند باشد، مزاج آن نیز تابع همبستگی گروهی خواهد گشت و دوران فرمانروایی و عمر آن هم دراز خواهد بود"12 د-هماهنگی بین اجزا:وجود بیش از یک همبستگی گروهی،مانع ایجاد یک دولت قدرتمند است.
هم سرایت میکند"22 ابن خلدون مرحله سوم سازمان را نیز به سه زیر مرحله تقسیم میکند: اولین زیرمرحله:اوج پویایی و اقتدار دولت و برقراری روابط با سایر دولتها: رفتار رئیس دولت در این زیرمرحله "...
رئیس دولت در این مرحله(دوره)به آنچه گذشتگان وی پایهگذاری کردهاند قانع میشود و با حکمرانان همانند خویش،راه مسالمتجویی پیشمیگیرد و در آدابورسوم و شیوه حکمرانی به تقلید از پیشینیان خود میپردازد و تمام اعمال ایشان را گامبهگام دنبال میکند"24 سومین زیرمرحله:فروپاشی و میرایی دولت: "...
از نظر ابن خلدون،چون دولت نیز یک پدیده طبیعی بشمار میرود،لذا یک سیستم ممکن بوده و در نتیجه مقاومت آن در مقابل میرایی و زوال به یک فاصله فیزیکی (منطقهء جغرافیایی)و سپس ساختار خود را براساس روابط اقتصادی فیمابین تنظیم و تعدیل میکنند."