ملخص الجهاز:
"حال جهت انتظام بیشتر مباحث،کلام را در دو بخش کلی-به تبعیت از روند مقاله- پی میگیریم: بخش اول:انکار واقعیت بیت المعمور در مقاله نظریهای درباره کیفیت نزول قرآن،نخست،پدیدهای به نام «بیت المعمور»در حوزه اعتقادات اسلامی و رابطه آن با نزول قرآن کریم مورد بررسی واقع شده و نهایتا با اثبات ضعف مدارک آن (روایت شیخ صدوق در کتاب امالی)و ایراد تشکیکاتی چند،این گونه نتیجهگیری میشود که بیت المعمور(بعنوان یک پدیده آسمانی و غیر مادی)واقعیت خارجی نداشته و ساخته اوهام و خیال پردازیهای برخی «صحابه و تابعین»است و معنای این واژه در قرآن کریم(سوره طور/آیه 4)همان کعبه معظمه میباشد.
4. معنای بیت المعمور در قرآن روشن است که دلیل مقاله برای حمل واژه«البت المعمور»در آیه چهارم سوره مبارکه طور،بر خصوص کعبه معظم،کافی نمیباشد،زیرا تنها از این نکته که در قرآن کریم،لفظ البیت العتیق در آیه: «و لیطوفوا بالبیت العتیق» (10)و«البیت الحرام»در آیه «جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس» 11بعنوان اوصاف کعبه استعمال شده است،نمیتوان نتیجه گرفت که مقصود آیه سوره طور یعنی:«و البیت المعمور»نیز خانه کعبه است(و از همین روست که بسیاری از مفسران،در این آیه احتمالات دیگری دادهاند.
3. بررسی چند دلیل نویسندهء محترم مقاله،در جهت تحکیم راه برگزیده خود و رد نظریه صاحب المیزان به دله و شواهدی متوسل شدهاند که ذیلا به آنها اشاره کرده و سپس به برسی آنها میپردازیم: الف-تمسک به تبادر:چکیده این دلیل آن است که از آیاتی چون «انا انزلناه فی لیلة القدر» این معنا متبادر میشود که قرآن بر رسول خدا(ص)نازل شده است نه بر محل دیگری چون بیت المعمور یا عرش یا..."