ملخص الجهاز:
"حزب که برای تحکیم و تداوم قدرت خود و کنترل مخالفان چارهای جز اتکا به این ابزار نداشت،سه محور را به طور همزمان مورد توجه قرار داد:1-گسترش و تقویت تواناییهای کمی و کیفی ارتش؛2-کنترل نیروهای نظامی برای جلوگیری از کودتا؛3-بازسازی وجههء ملی و انقلابی ارتش.
دستگاه تبلیغاتی عراق به همراه تعدادی از کشورهای عربی منطقه که از پیامدهای انقلاب ایران بیمناک بودند،بلافاصله این جنگ را به عنوان نبرد امت عربی با دشمنانش تقسیر کردند و ارتش عراق چونان نیرویی پیروزمند معرفی شد که توانسته است مقتدرانه در مقابله حمله نیروهای مهاجم ایستادگی کند و مرزهای عربی، حقوق شهروندی اهالی سرزمین اشغال شده باید محفوظ بماند؛ ج-نیروی اشغالگر موظف است که در تصمیمگیریها، مصلحت مردم سرزمین اشغال شده را در اولویت قرار دهد؛ د-نیروی اشغالگر نمیتواند از نیروی انسانی و منابع طبیعی سرزمین اشغال شده،به سود خود یا در جهت منافع ملی خود بهرهبرداری نماید.
با استناد به پیروزیهایی که در ابتدای جنگ با ایران به دست آمده بود و البته به مدد تبلیغات دامنهدار،«تصویر عراق به عنوان عنصر مذکر جهان عرب»2مطرح شد و ارتش عراق،همان معجزهگری معرفی شد که بسیاری از مردم کشورهای منطقه انتظارش را داشتند؛نیروی نظامی پرتوانی که بتواند به تحقیرها و شکستها پایان دهد و حافظ اعراب در مقابل دشمنان باشد.
اعراب منطقه مسرور از قدرتنمایی ارتش عراق و رویارویی آن با نیروهای متحدین، متوجه نشدند که گسترش تواناییهای کمی و کیفی این ارتش،به ویژه در زمان جنگ با ایران، است که در وضعیت صلح تعهدات قانونی متفاوت برای آمریکاییان به دنبال دارد."