ملخص الجهاز:
"ترنر در کتاب، «شرقشناسی،پسامدرنیسم و جهانی شدن» سعی کرده است تا با بازخوانی انتقادی نظرات سعید،ضمن آنکه ضد شرقشناسی سعید را در شرایط جدید جهان بازنویسی میکند بر آن است که این اندیشهی بازنویسی شده را در طرح نظری خود به کار برد.
ترنر برخی از انتقادات پیشپاافتاده به نظرات سعید را مطرح میکند:اینکه سعید در مطالعهی گفتمان شرقشناسی،به انتقاد جدی از شرقشناسی در فرانسه پرداخته است اما در زمینه شرقشناسی آلمان و بریتانیایی ضعیف عمل کرده است؛اینکه سعید در شرایط سیاسی کتاب«شرقشناسی»را نوشت که کمونیسم به عنوان جایگزینی برای سرمایهداری تلقی میشد اما در حال حاضر به ادعای ارنست گلنر، اسلام تنها نظام معتبر جهانی است و باید بررسی فرهنگ و امپریالیسم از دیدگاه ادوارد سعید سید حسین شهرستانی درآمد «فرهنگ و امپریالیسم»را شاید بتوان پس از «شرقشناسی»،دومین اثر عمده و تأثیرگذار ادوارد سعید دانست.
4-جهانی شدن 4-1-سیاست و فرهنگ در جهانی شدن در فاصله بین«استعمار»تا«بنیادگرایی»در جوامع اسلامی،سه فرآیند اجتماعی-اقتصادی مجزا در این جوامع قابل پیگیری است: اول:اضمحلال امپراتوری عثمانی به دست استعمار؛ دوم:تسلیم اقتصاد جهان اسلام در برابر نظام سرمایهداری؛ سوم:پاسخ فرهنگی نهضتهای اصلاح دینی به تغییرات فوق.
ترنر میگوید که در ارتباط با جامعهشناسی جهانی، تنها با تلقی نخستین سعید از شرقشناسی سروکار دارد:شرقشناسی به مثابه نحوهای تفکر که برپایه نوعی معرفتشناسی و هستیشناسی خاص،تقسیمبندی آشکاری بین شرق و غرب پدید میآورد؛گفتمانی که به تولید و تشکیل شرق همچون شکل خاصی از قدرت و معرفت استعماری میانجامد."