ملخص الجهاز:
"ترنر برخی از انتقادات پیشپاافتاده به نظرات سعید را مطرح میکند:اینکه سعید در مطالعهی گفتمان شرقشناسی،به انتقاد جدی از شرقشناسی در فرانسه پرداخته است اما در زمینه شرقشناسی آلمان و بریتانیایی ضعیف عمل کرده است؛اینکه سعید در شرایط سیاسی کتاب«شرقشناسی»را نوشت که کمونیسم به عنوان جایگزینی برای سرمایهداری تلقی میشد اما در حال حاضر به ادعای ارنست گلنر، اسلام تنها نظام معتبر جهانی است و باید بررسی فرهنگ و امپریالیسم از دیدگاه ادوارد سعید سید حسین شهرستانی درآمد «فرهنگ و امپریالیسم»را شاید بتوان پس از «شرقشناسی»،دومین اثر عمده و تأثیرگذار ادوارد سعید دانست.
1-درهم تنیدگی تاریخی و فرهنگی غرب و شرق سعید معتقد است که گذشته در حال حضور دارد همچنان که بسیاری از نویسندگان و مفسران،برای توجیه جنگ خلیج فارس،معیارهای استعماری قرن نوزدهم را به کار گرفتند.
آنچه در پس واژه«استعمار»نهفته نیز نشانگر آن است که امپراطوری این بار نمیخواهد،خود را ویرانگر،غاصب و سلطه طلب نشان دهد؛ د-تثبیت نفوذ و سلطه امپراطوری در حیات روزمره مردم کلان شهرهای غرب و نیز در مستعمرات از طریق آموزش و پرورش؛نظام آموزشی و تربیت غربی از ابزارهای تثبیت سلطه استعماری او محسوب میشود که چارچوبهای فرهنگی و نظری را که در پناه آن مشروعیت امپریالیسم حاصل میگردد،به صورتی فراگیر اشاعه میدهد.
4-جهانی شدن 4-1-سیاست و فرهنگ در جهانی شدن در فاصله بین«استعمار»تا«بنیادگرایی»در جوامع اسلامی،سه فرآیند اجتماعی-اقتصادی مجزا در این جوامع قابل پیگیری است: اول:اضمحلال امپراتوری عثمانی به دست استعمار؛ دوم:تسلیم اقتصاد جهان اسلام در برابر نظام سرمایهداری؛ سوم:پاسخ فرهنگی نهضتهای اصلاح دینی به تغییرات فوق."