خلاصة:
پژوهش حاضر در زمینهء سرمایه اجتماعی با در نظر گرفتن دو بنیان مهم آن یعنی خانواده و شبکه های ارتباطی،در بین دانشجویان اراک صورت گرفته است.هدف از اجرای این پژوهش بررسی وضعیت و جایگاه این دو بنیان در بین قشر حد اکثری ایران،«جوانان»با شاخص اصلی اعتماد است. مدل به کار گرفته شده در این تحقیق با استفاده از چهارچوب نظری جامعهشناختی پیرامون سرمایهء اجتماعی است و از طریق عملیاتیسازی مفاهیم نظری با کمک روشهای تحلیل آماری نظیر تحلیل عاملی و همبستگی بین عوامل،صورت پذیرفته است. مطالعه نشان میدهد تأثیر خانواده به عنوان یک سرمایهء اجتماعی با شعاع اعتماد محدود به عنوان یک بنیان برای تولید سرمایه اجتماعی میتواند مؤثر باشد و شبکههای ارتباطی به علت عدم وجود اعتماد مطلوب به گروههای رسمی و غیر رسمی از سوی دانشجویان،جهت مشارکت به عنوان یک بنیان برای تولید سرمایهء اجتماعی کارآیی مؤثر را ندارد.
ملخص الجهاز:
"-توسلی خانواده را به عنوان یکی از ارکان جامعهء سنتی درگذار جامعه از سنت به مدرنیته در خطر میداند و تأکید مینماید خانواده به عنوان یک نهاد کانونی مهم برای حفظ ارزشهای فردی و جمعی است و معتقد است بایستی از سرمایهء اجتماعی و سنتی در ایران حد اکثر بهره گرفته شود و این میسر نمیگردد مگر در محیط و بسترهای سالم اجتماعی.
جدول 1-فراوانی میزان اعتماد دانشجویان در سطح بینشخصی(خرد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-خانواده در روش تحقیق به عنوان یک سرمایهء اجتماعی با تکیه بر اعتماد براساس سه شاخص مشارکت،احساس امنیت و رفع نیاز شناخته شده است.
جدول 4-محیطهای اعتماد و بیاعتمادی تحقیق در خانواده و شبکههای ارتباطی (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیشنهادهای تحقیق: -ارتقای سطح دانش عمومی و اطلاعرسانی شفاف به منظور جلب مشارکت مردمی و ایجاد اعتماد تعمیم یافته؛-اعتماد به نظام شورایی در همهء عرصهها جهت جلب مشارکت مردمی و ایجاد حس مشارکت؛ عدم التزام به گرایشهای سیاسی مذهبی در تشکلها و گروههای مختلف جهت جلب بیشتر مشارکت مردمی؛ -تساهل در تأسیس گروههای داوطلبی از سوی دولت و تشویق و ترغیب افراد در این جهت؛ -تفویض اختیارات،امکانات و تسهیلات به گروهها و شبکههای ارتباطی در جامعه؛ -کنترل،نظارت و ارزیابی عملی در گروههای مختلف از جمله گروههای غیر داوطلبی برای ایجاد حس اعتماد در افراد؛ -ایجاد بستر مناسب برای شناسایی؛تبلیغ و ترویج گروهها از جمله گروههای مشارکت مدنی؛ -تقویت گروههای داوطلبی از جمله انجمنهای علمی-آموزشی دانشجویی که بالاترین عضویت را داشته است."