ملخص الجهاز:
"(49)زهر الآداب حاشیة العقد الفرید ج 1 ص 24 و بیان و تبیین جاحظ ج 2 ص 16 و العقد الفرید ج 1 ص 236 و در کافی و تهذیب،در کتاب جهاد بطور اشاره این حدیث نقل شده است،و در نامهء پیغمبر اکرم که بعنوان معاهدهء مسلمانان و یهود نوشته است،این جمله را بلفظ دیگر فرموده است، رجوع شود به سیرهء ابن هشام ج 2 ص 119 و البدایة و النهایة ج 3 ص 224 و کنز العمال ج 1 ص 8 از مسند ابی داود و مستدرک حاکم و سنن نسائی و ابن ماجه و ص 86 و 87 و بروایت دیگر در ج 1 ص 83 از طبرانی و مسند احمد این حدیث رانقل کرده است.
(«ینابیع»ص 369«از فرائد المسلطین»و ص 370 و 371 از«مناقب» و ص 374 از«فرائد»بطریق دیگر و ص 409 و 410 روایت کرده است) 5-(رسول اکرم روزی از مردم سؤال کرد):کیست که اولی باشد بمؤمنین؟عرض نمودند:خدا و رسول خدا بهتر میدانند،فرمود:همانا اولاد من اولی هستند و سه مرتبه این جمله را تکرار کرد(«فصول المهمة» ص 24) آری فرموده بود،و لکن اجتهاد خطاء یا بقول«عبد الفتاح عبد- المقصود»مصری(در کتاب الامام علی)حسد قریش همهء این احادیث نبوی را،در کنج فراموشی گذاشت،و اهل بیت را از دست مسلمانها گرفت.
و«از ابن عباس»حدیثی نقل کردهاند،که مراد،همهء بنی هاشماند (در المنثور ج 5 ص 198)دیگران نیز قول«عکرمه را تعقیب کرده،و در مقابل حدیث متواتریکه،خود«ام سلمه»و«عائشه»نیز از ناقلین آناند برخ مردم کشیدند،و فکر نکردند که اگر بنا شد،این آیه همهء زنهای پیغمبر اکرم را بگیرد،پس شرکت عائشه در کشته شدن«عثمان»و«جنگ جمل» چگونه خواهد بود؟!مگر اینکه اجتهاد را عنوان کنند!!"