ملخص الجهاز:
ممکن استیک نفر در بعضی از حالات صاحبفرض باشد و در حالت دیگرازعصبات به شمار آید; مثل پدر اهل سنت در این مساله اتفاقدارند که عصوبت، مهمترین وقویترین اسباب ارث است زیرا بهواسطه این سبب امکان دارد که تمامیترکه میت از آن یک نفر گردد و کسی بااو شریک نشود لکن هیچ صاحبفرضی نیست که فریضه او همه ترکه رافرا گیرد و چیزی از آن برای دیگریباقی نماند.
2) هرگاه از طبقه اول فقط مادرباشد نزد امامیه جمیع ترکه متعلق به اواست جز اینکه ثلث مال را فرضا وبقیه را ردا میبرد و نزد اهل سنتبیش از یک ثلث استحقاق ندارد و اگرجز او صاحب فرضی نبود بقیه راعصبه میبرد و اگر عصبهای هم نبود،طبق فتوای مالک و شافعی بهبیتالمال داده میشود و طبقفتوای ابوحنفیه و احمد بر مادر ردمیشود.
برخورد شیعه با اهل سنت درتقسیم ارث : شیعه میتواند در بعضی از مسائلمربوط به عول و تعصیب که نزد اهلسنت صحیح و نزد امامیه باطل است،در برخورد با اهل سنت طبق نظرخودشان با آنها عمل کند; مثلا اگرمتوفی از اهل سنتبوده و وراث اویک دختر صلبی و یک خواهر پدریباشند از آنجایی که اهل سنت در اینمساله خواهر را عصبه بالغیر میداند وباقیمانده از فریضه دختر(نصف) را بهاو میدهد در این حال اگر دختر برمذهب حنفی و خواهر بر مذهبتشیع باشد و دختر به بطلان تعصیبدر نزد شیعه اشاره کند و از دادنباقیمانده خودداری ورزد و همه مال رافرضا و ردا از آن خود بداند،خواهر با اینکه شیعه مذهب استولی استحقاق دریافتبقیه مال را داردو حق مطالبه آن را خواهد داشت.