ملخص الجهاز:
"احتمالا بهترین مثال دربارهء اینکه چطور طرحها و نقشهای مربوط به معماری و مهندسی بنا میتوانند به جای روشنگری بر ابهامات بیفزایند، مورد عمارت خسروست که در واقع قصر خسرو دوم در قصر شیرین بود اینکه احداث این بنا میتواند نقش مهمی در تاریخ معماری منطقه داشته باشد،با شکوه است چرا که نقشها و طرحهای فوق العادهء رویتر(تصویر چهار)15که حقیقتا تمام بحثها و نظرها بر پایهء آن شکل گرفته است، کاملا جعلی است.
26 در تجزیه و تحلیل دقیقتر محل مشاطه،هیلن براند Hillen brand وجود تالارهای جداگانه به عنوان شاخص تأثیر معماری ساسانی را کم اهمیت میشمرد و بر استقرار حیاطی باز و وسیع در یک محور طولی تأکید میکند: از نظر کاربردی،امکان انتخاب بین الگوهای ساسانی و پارتی-با اتاقی با سقف گنبدی که در امتداد آن ایوانی قرار دارد-و الگوی کلاسیک تالار رسمی شاهانه-با اتاقی با سقف گنبدی شکل مخصوص حضور مردم- بسیار محدود است27.
از زمانی که این نظر مطرح شد که سروستان نمیتواند متعلق به دوران ساسانی باشد و نیز از آنجا که عمارت خسرو با توجه به بنای دامغان و تا حدی به شکل فانتزی بنا شده است.
به نظر میرسد در آنجا مجموعهای از حیاط و اتاقهای عمومی و قسمتهای حفاری نشده بنا شده بودند و ظاهرا در نزدیکی آنجا محوطهای برای شکار وجود داشت که در دورهء عباسیان مورد استفاده قرار میگرفت.
در این شکی نیست که حاکمان اوایل دورهء اسلامی برای درک مفهوم جایگاهی پادشاهی در معماری همانند برگزاری مراسم و آیینها از پادشاهان ساسانی قبل از خود تأثیر میگرفتند،اما نتیجهء چنین تطابقی آنچنان دقیق و کامل بود که هرگونه تلاش برای منفک کردن اجزاء مختلف را نا ممکن میساخت."