ملخص الجهاز:
"اینیانسی زاکس در کتاب«بومشناسی و فلسفهء توسعه»،بیان میکند که توسعهء پایدار بر سه رکن استوار است: -استقلال و سیادت بومیان در امر تصمیمگیری و جستوجوی سبک بومی خاص برای هر زمینهء تاریخی فرهنگی و بوم-زیستی؛ -به رسمیت شناختن و ارضای منصفانهء نیازهای همهء انسانها و هر انسان؛نیازهای مادی و غیرمادی و در رأس همه،نیاز به تحقق شخصیت خویشتن با تکیه بر موجودیتی با معنا و هدفدار -رعایت اقتضائات بوم-زیستی؛یعنی جستوجوی توسعهای هماهنگ با طبیعت9 دانیل تیلز-آید و کارل ای-تیلر نیز معتقدند«توسعهء انسانی پایدار»بر سه اصل اساسی استوار است.
31 دکتر محمد مهدی فرقانی نیز در تقسیمبندی دیگری،نظریات عرصهء ارتباطات و توسعه را به سه دسته نظریات«نوسازی»،«وابستگی»و«توسعهای دیگر»تقسیم میکند: -«نظریهء نوسازی»معتقد است که ورود به جامعهء نوین مستلزم همیاری منسجم ملی، ارتباط با بازارهای ملی و بین المللی،ایجاد انگیزه برای تقاضای کالاها و خدمات مدرن،به حرکت درآوردن منابع توسعه و گسترش روشها و ارزشهای نوین در زمینههایی چون تغذیه، تنظیم خانواده،بهداشت،توسعهء کشاورزی و صنعتی در زندگی شهری و روستایی است.
61 به نظر دکتر کاظم معتمدنژاد جایگاه ارتباطات در برنامهریزیهای توسعه،از دو جهت شایان توجه است؛وسایل و امکانات گوناگون ارتباطی،از یکسو جزء عوامل آگاهیدهی و هماهنگسازی و سازماندهی موردنظر در ارائه و اجرای طرحهای مختلف توسعه به شمار میروند و در جلب همکاریها و مشارکتهای عمومی برای تأمین نتایج مطلوب آنها نیز تأثیر تعیینکننده دارند؛از سوی دیگر خود به عنوان شاخصهای توسعه،مانند درآمد سرانه و سطح سواد و همچنین به عنوان زمینههای اصلی توسعه،مثل کشاورزی،صنعت،آموزش و بهداشت،در برنامههای توسعه ملی،جایگاه ممتازی،دارند."