خلاصة:
این مقاله به زبان فارسی پیشرفتهای میپردازد، که با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی خود و حرکت در مرزهای
دانش، فرهنگ و فنآوری، ظرفیت عمیقی در تولید و انتقال دانش و فرهنگ از خود نشان میدهد و در این مسیر هیچگاه
تحت تأثیر زبانهای دیگر به انفعال کشیده نمیشود. بلکه با سعه صدر ویژه خود به تعامل صحیح با زبانهای زنده دنیا
میپردازد. مرور اجمالی سیر تاریخی زبان فارسی و سابقه و نحوه تعامل آن با موضوع علم و بررسی قابلیتهای زبان
فارسی در تولید و انتقال دانش و همچنین بررسی اجمالی رخدادهای تاریخی در عرصه زبان فارسی از مسائلی است که
در این گفتار به آنها پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
البته شکوفایی نثر فارسی هم با وجود توانایی هایی که در پرداختن به موضوعات مختلف داشت، به زمان مقتضی دیگری موکول شد وامروزه کشف علل غفلت از دیگر توانائیها و استعدادهای زبان فارسی، بررسی چگونگی ترتب اولویتها، تلاش برای تعریف و تفسیر "اقتضای زمان"، تشخیص فوریتها و پاسخ به این سؤال که چگونه است برخی از قوای زبان فارسی به فعلیتی متعالی رسیدهاند و بسیاری از آنها در نوبت خودنمایی و پردهبراندازی ماندهاند؛ مسائلی است که باید در دستور کار متخصصان زبان و ادبیات فارسی قرار گیرد.
بار دوم، دوره جدید ظهور و تکامل خیره کننده دانش و تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی بشری است و زبان فارسی هم مانند سایر زبانها عرصه ترجمه و تالیف موضوعات علمی شده تا جایی که گفته ______________________________ 1- قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم از حیث علوم عقلی، مهمترین قرن دوره اسلامی و از جمله قرنهای طلایی تاریخ علوم در جهان شمرده میشود.
(مقاله: استعداد زبان فارسی در بیان مفاهیم علمی، نوشته دکتر نصرالله پورجوادی) البته از نظر تولید علم نمیتوان این موضوع را ثابت کرد لیکن از نظر ترجمه و انتقال دانش ادعای درستی است.
از جمله موانع جدی در مسیر حرکت فطری زبان فارسی باید عربی زدگی و عربی ستیزی، غربگرایی، آفت دساتیر، زبان پاک و جعل لغات و عناصر دستوری، غربزدگی و دولت سالاری را نام برد و حقا که هر کدام از این موارد به نوبه خود و با افراط و تفریط، به زبان، فرهنگ، استقلال و هویت فرهنگی ایران آسیب رساندهاند.