خلاصة:
نگارنده در این مقاله دو نسخهی دستنویس دینکرت-6 را با علایم ک-3 و د-10 الف مقابله کرده است.در این مقابله معلوم میشود تعدادی از گفتارها در یک نسخه موجود و در نسخهی دیگر وارد نشده است،یا اینکه گفتارها در کموزیاد بودن اختلاف دارند،و گاه واژه در یکی به درستی و در دیگری به غلط وارد شده است.
ملخص الجهاز:
"ho?gtar pad xwe?s?tar ud o?y keh weh d.
گفتار-134 در ک-3 بهطور ناقص در دستنویس د-10 الف به شمارهی 139 وارد شده است،که چنین است*:ایشان این نیز اینگونه گفتند که به اندرز به مردمان اینگونه گفته شده است که درویشی را به نیکی در پیش گیرید،نه از روی ناچاری،بلکه برای بزرگداشت درویشی،به درویشی بایستید، (از این کار)اهریمن به همراه دیگر دیوان بزرگ-[مازندران]از جهان بیرون کرده شود،و هر کرفهای اندر جهان با مرد درویش جاری شود،چونان رودی همیشه(جاری)،آنگونه باید به درویشی ایستاد که آرامش و خرمی به تن آید، آنگونه باید کرد که با درویشی به بال و پر درآیید،و کسی که جز این کند...
z wehÒh burzis?n i drÒyos?Òh ne?pad driyo?s?Òh ne?e?ste?d o?ahreman m.
n e?ste?d ke?pad c?e?e?n tan andar ab.
n gabr e?d guft weh do?stÒh wehÒh o?y dÒd *شکد:ص 78(وی جملهی پایانی را به این صورت ترجمه میکند:"و چون گناه کند،پادافره او یک زندگی کوتاه و یک روز کوتاه باشد").
15-گفتار-215 در د-10 الف که در دستنویس ک-3 وارد نشده است:ایشان این نیز اینگونه گفتند که کسی نیست که چیزی در گیتی داشته باشد و بر-[ثمر]آن را نیابد،و از رنجی که در آن است،به یاد نیاورد؛و زمانی که در گیتی به درویشی-[تهیدستی]رسد؛هرکس آن را به یاد آورد (-یعنی همگان تهیدستی و رنج او را به یاد داشته باشند)،اما زمانی که به آمار مینویان(روز حساب)رسد،آن درویشترین مرد آرزویش این است که کاش درویشتر میبودم تا اکنون آمار بر من کمی آسانتر میشد.
driyo?s?Òh pad ge?tÒg]rase?d[har kas azis?be?ay."