ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر سید رضا نقیب السادات مطالعه در رسانهها و سکولاریسم در نگاه غربیان،آنچه امروز از عملکرد و پوشش رسانهای وجود دارد،فعالیت کارگزاران رسانهای و متخصصان ارتباطی و میلیاردها دلار هزینهء صرفشده در عرصهء رسانهها،تنها برای یکی از عناصر اصلی فراگرد ارتباط،یعنی مخاطب است.
این امر مستلزم آن است که مجاری ارتباط جمعی بهطور دقیق انتخاب شوند تا اطمینان حاصل شود که پیامها به مخاطب موردنظر میرسند.
پژوهشهای مرتبط با مخاطبان و آثار اجتماعی پیام(آسیبشناسی تأثیر پیامها بر مخاطب)؛ در هریک از پژوهشهای یادشده،حوزههای خاصی از پژوهش شکل میگیرند.
ابعاد تحقیق در پژوهشهای مربوط به مخاطب در کنار فرآیند علمی پژوهش،برای عملیاتیتر شدن این فرآیند،باید به ابعاد پژوهش و جنبههای عینی آن در عمل توجه شود.
در استفادهء معتقدان به ادیان پیش از مسیحیت2و مذاهب آلترناتیو،گروه نخست بر این نکته تأکید میکنند که معتقدان به ادیان گوناگون برای عرضهء خویش،از ابزارهای واحدی بهره میگیرند و نتیجه میگیرند که ناگزیر،همشکلیهایی در جهان معاصر،در حال روی دادن است.
نکتهء مهمی که در این میانه وجود دارد،همگرایی دو جریان عمده است؛اهمیت یافتن اجتماعات انسانی بهجای جوامع بزرگ،از نوع ملی گرفته تا فراملی و جهانی،به منزلهء یکی از ویژگیهای دنیای پستمدرن و فراهم آمدن امکانات و متناسب شدن ابزارهای ارتباطی برای گروههای کوچکتر و افراد جهت مقاومت و حفظ خصایص ویژهء خود در برابر گروههای بزرگتر.
با این نگاه،همهء روشهای پیشین مخاطبپژوهی که به طور عمده،جنبههای تجربی را در نظر میگرفت-با هرگونه رویکرد مترتب بر آن،چه اکتشافی، علت و معلولی و استدلالی-از دیدگاه بسیاری از پژوهشگران علوم ارتباطی،بهویژه صاحبنظران انتقادی،به ارزشها و باورهای افراد در مطالعات ارتباطی،بهمنزلهء یک اصل و ضرورت پرداختهاند."