ملخص الجهاز:
">حیطه و دامنهء تغییرات وظیفه(عمل)مشاور در دورهء متوسطه سوزان جونز سیرس-استاد دانشگاه اوهایو ترجمهء:عزت اله فولادی (دانشجوی کارشناسی مشاوره) دانشگاه شهید چمران اهواز چکیده: در این مقاله،نویسنده با نگرشی نو به حیطهء عمل مشاوره در دورهء دبیرستان پرداخته و معتقد است که مشاوران باید از رویکردی با سوگیری خدماتی به سمت برنامهای مبتنی بر مهارت در مدرسه حرکت نمایند و همچنین برنامهء اخیر به نیازهای فردی و اجتماعی دانشآموزان توجه داشته و نقش و استمرار آموزش را در کیفیت کار مشاوران و مسؤولیتهایی را که مشاوران برای آن آموزش دیدهاند،مورد امعان نظر قرار داده است.
(سیرس، 1990) عنصر محتوا عنصر محتوا برنامه به نکات زیر اشاره دارد:الف)منطق برنامه(چرا مدرسه و کودکان به برنامه مشاوره نیازمند میباشند؟ب)مهارتهای رشد فردی- اجتماعی،تربیتی و حرفهای یا تواناییهای که برای کودکان و جوانان مورد نیاز میباشد،و ج)مدیریت برنامه یا داشتن برنامهء کاری برای هدایت عملی مشاور در برنامه مشاور،(برنامهای برای سازماندهی مشاوران تمام نواحی،فراهم نمودن زمینهء تشکیل انجمن مشورتی7با والدین اعضا جامعه و ایجاد ارتباط عمومی).
نمونهء مهارتهایی که دانشآموزان بایستی در یک برنامهء مشاورهای مبتنی بر مهارتها به دست آورند،تحت عنوان رشد مهارتهای فردی-اجتماعی،مهارتهای آموزشی و مهارتهای حرفهای طبقهبندی شده اند: مهارتهای فردی-اجتماعی: 1-ادراک خود 2-تصمیمگیری مؤثر 3-پذیرش مسؤولیت رفتار خود 4-تشریک مساعی با دیگران 5-احترام متقابل گزاردن8 6-حل تعارضات مهارتهای آموزشی: 1-تسلط داشتن بر مهارتهای مطالعه و شیوه امتحان(آزموندهی) 2-ارزیابی اطلاعات آموزشی 3-طبقهبندی اهداف آموزشی 4-استدلال برای انتخاب رشته تحصیلی مهارتهای رشد حرفه ای: 1-تجزیه و تحلیل رغبتها(علایق)، استعدادها و مهارتها 2-ارزیابی اطلاعات حرفهای 3-طرحریزی برای آیندهء شغلی عنصر فرآیند مؤلفهء فرآیند برنامه،به شرح زیر است:الف)استفاده از فعالیتهای مشاوران،برای کمک به دانشآموزان در جهت دستیابی به مهارتهای توصیف شده ب)مشاوران،راهبدهایی9از قبیل: مشاورهء فردی،گروهی،راهنمایی، کلاسی،مشورتدهی و هماهنگسازی را به کار میبرند."