ملخص الجهاز:
"برخی آموزش و پرورش را کوششی میدانند برای کمک به افراد در تحقق شرایط(نظری و عملی)لازم برای سازگاری مطلوب با محیط طبیعی و اجتماعی؛و بر این اساس آن را چنین تعریف کردهاند:3 «آموزش و پروش عبارت است از تغییر رفتار فرد به منظور پیدایش آمادگی لازم برای سازگاری با محیط».
هدف غایی:دکتر شعارینژاد، هدف غایی آموزش و پرورش را چنین بیان میکند: «هدف غایی آموزش و پروش، این است که شخص مورد تربیت به شناخت لازم نسبت به خویشتن،دیگران،اشیا و طبیعت،پیدا کند و قدرت لازم برای کاربرد شناخت اکتسابی خود به دست آورد.
مسائل مشترک روانشناسی و آموزش و پرورش: مسائل مشترک و مورد علاقهء روانشناسی و آموزش و پروش را میتوان چنین خلاصه کرد: 1-چرا مردم به چیزی یا فعالیتی علاقهمند میشوند؟ 2-چگونه میتوان علاقه یا نیازی را در مردم شناخت؟و اندازه گرفت؟ 3-چگونه میتوان علاقه یا نیازی را در مردم برانگیخت؟ 4-چگونه میتوان این نیاز یا علاقه را رهبری کرد؟ 5-چگونه میتوان علاقه یا نیاز موجود مردم را تغییر داد؟ 6-چگونه میتوان وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر داد؟ 7-چگونه میتوان محیط آموزشی و یادگیری مطلوب به وجود آورد؟ 8-چگونه میتوان به فراگیر کمک کرد از حداکثر استعداد و توانایی و امکانات خود،بهرهمند شود؟ 9-چگونه میتوان به فراگیر کمک کرد علوم و معارف و مهارتهای لازم و کافی را کسب کند و عملا مورد استفاده قرار دهد؟ 01-چگونه میتوان فراگیران را در کشف و استفاده از منابع علم و معرفت کمک کرد؟ 11-چگونه میتوان یادگیری سریع،دقیق،بیشتر و مداوم را در فراگیران برانگیخت؟ 21-چگونه میتوان شرایط مطلوب یادیگری مؤثر را فراهم ساخت؟01 *پینوشتها: -------------- (1)-مقدمهء روانشناسی،علی شریعتمداری،ص 5."