خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت تربیتی-پرورشی دانشگاه امام علی(ع)انجام گرفته است.از بین کلیه دانشجویان به شیوهی تصادفی- طبقهای(باتوجه به نسبتهای متفاوت دانشجویان در سنوات تحصیلی مختلف)تعداد 330 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.از پرسش نامه با سئوالات باز و بسته پاسخ،جهت بررسی عقاید و نظرات دانشجویان در خصوص وضعیت تربیتی-پرورشی دانشگاه استفاده گردید.اعتبار و روایی پرسش نامه به ترتیب از طریق شیوهی آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی(روایی سازه)در حد قابل قبولی ارزیابی شده است.نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که در مؤلفههای مورد بررسی(نظامی،مذهبی،فرهنگی-تربیتی، شناختی،شخصیتی و روابط بین فردی)در مجموع دانشگاه از وضعیت رضایت بخشی برخوردار است،اما با بررسی تک تک مؤلفهها و مقایسه مؤلفهها،نیاز به اقدامات بیشتری احساس میشود.مؤلفههای شناختی، شخصیتی و روابط بین فردی از جمله مؤلفههایی است که نیاز به برنامهریزی و بررسی بیشتری دارند.بررسی نظر گاه دانشجویان در سئوالهای باز-پاسخ اطلاعات تکمیلی را مطرح ساخته که توجه به آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 3-مشخصههای آماری نمرات دانشجویان به تفکیک مؤلفههای مورد بررسی
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 5-مشخصههای آماری نمرات دانشجویان سال دوم به تفکیکی
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 7-مشخصههای آماری نمرات دانشجویان سال چهارم به تفکیک مؤلفههای
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 10-آزمون آماری خیدو بر حسب مؤلفهی فرهنگی-تربیتی
میدهد که دانشگاه در پرورش بعد نظامی دانشجویان از نقشی متوسط و بالاتر برخوردار
میانگین درصدها متوجه میشویم که در مجموع 8/72 درصد پاسخدهندگان نقش دانشگاه را در پرورش ابعاد شش گانه مورد بررسی(مذهبی،نظامی تربیتی،شناختی،شخصیتی،و
در همین رابطه نشان داده شده است که دانشگاه امام علی(ع)علاوه بر بعد کلاسیک
روابط بین فردی به منظور تربیت دانشجویان در این ابعاد نیاز به بازنگری و بررسی بیشتری
نظامی دانشگاه بر سایر ابعاد و فرصت اندک برای پرداختن به این امور باشد،که لازم است
امام علی(ع)قابلتوجه میباشد این است که در بعد شناختی نیز دانشگاه از درصد قابل
در رابطه با الگوهای همانندسازی دانشجویان،نشان داده شده است که در 21/41 درصد شهداء و 60/60 درصد نیز فرماندهان خود را بهعنوان الگوهای
بیانگر این است که حدود 50 درصد از دانشجویان اوقاع فراغت خود را به مطالعه،تحقیق و
از سوی دیگر در سال سوم نیز نشان داده شده است که این درصد به
نیز مشاهده میشود در این دو بعد(اقدامات فرهنگی و تربیتی و بهبود و پرورش بعد انسانی
است که سهم دانشگاه در پرورش بعد ارتباطی و تدارک برنامههای فرهنگی-تربیتی رو به
تربیتی را صرفا به غلبهی بیشتر بعد نظامی دانشگاه نسبت داد و لازم است که در یک فرآیند"