خلاصة:
مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانشجویان دانشگاههای افسری از دیدگاه مدرسان و مدیران،فرماندهان و متخصصات جمهوری اسلامی ایران میپردازد.نمونه مورد مطالعه شامل 500 نفر به ترتیب 350 مدرس و فرمانده،100 مدیر و 50 متخصص تعلیم و تربیت است.یافتهها نشان داده که 9 عامل؛آموزش خلاقیت و محتوا،فرهنگ و روابط اجتماعی،مدرس،محیط آموزشی،پشتکار دانشجو،حاکمیت روابط انسانی،علاقمندی دانشجو و خانواده و روشهای تدریس در پرورش خلاقیت دانشجویان مؤثر و در نهایت 96 شاخص نیز برای پرورش خلاقیت تدوین و استخراج گردید.نتایج این پژوهش با یافتههای پژوهشهای پیشین همخوانی دارد.
ملخص الجهاز:
"خلاقیت-فرهنگ-روابط اجتماعی-معلم-محیط آموزش-
اصلی این امر،نا مشخص بودن جایگاه خلاقیت و فقدان رشد و شیوههای پرورش آن است.
منطقی را توسط مدرسان و فرماندهان از عوامل مهم پرورش خلاقیت در دانشجویان
وی معتقد است میزان خلاقیت را میتوان با ایجاد محیط مناسب خانوادگی افزایش داد.
پرسش است که چه عواملی در پرورش خلاقیت دانشجویان دانشگاههای افسری
1)عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانشجویان دانشگاههای افسری کدامند؟
3)مناسبترین الگوی پرورش خلاقیت برای دانشجویان دانشگاههای افسری کدام است؟روش
اجتماعی خانواده در پرورش خلاقیت دانشجو مؤثرند.
ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مجموعه 100 سؤالی برابر 943/0است.
برای تعیین این مطلب که ابزار سنجش از چند عامل معنا دار اشباع شده است،سه
این مشخصهها برای مجموعه 96 سؤالی در جدول شماره 3 نشان داده شده است.
برای تعیین این مواد پرسشنامه واقعا از چند عامل اشباع شده باتوجه به نمودار
جدول شماره 5-مشخصههای تحلیل عاملی برای استخراج عوامل مؤثر
یافته اول:عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانشجویان عبارتند از:آموزش خلاقیت
یافته دوم:هریک از مؤلفههای نه گانه شامل شاخصهایی به شرح زیر هستند: عامل یکم:آموزش خلاقیت و محتوا که شامل شاخصهای زیر است:
عامل دوم:فرهنگ و روابط اجتماعی خانواده که شامل شاخصهای زیر است:
عامل سوم:مدرس و فرمانده که شامل شاخصهای زیر است:
15-تخصص مدرس و فرمانده در رشته تحصیلی خود عامل چهارم:محیط آموزش که شامل شاخصهای زیر است:
عامل پنجم:پشتکار دانشجو که شامل شاخصهای زیر است:
عامل ششم:حاکمیت روابط انسانی مدرس و فرمانده در کلاس درس که خود
عامل هفتم:علاقمندی دانشجویان که شامل شاخصهای زیر است:
عامل هشتم:خانواده که شامل شاخصهای زیر است:"