ملخص الجهاز:
"سخن با بررسی پاسخهای مختلفی آغاز میشود از جمله، «چرا مطالعهء ادیان؟»سپس به نحوهء بسط پژوهش در خصوص ادیان میپردازد اینکه چگونه در موضوع دین به این نقطه رسیدهایم و چگونه دانشمندان و محققان در دین نظریهپردازی میکنند و اهمیت این نظریات و این کشف چیست؟فصلی که اریک شارپ آن را نگاشته است تصویر تاریخی رشد مطالعات دینی را ترسیم میکند.
برغم تصور عامهء،رهیافتهای متعددی در مطالعهء ادیان وجود دارد و هرکدام از آنها در این کتاب در فصل جداگانهای مورد بررسی قرار گرفتهاند،از میان آنها دو طریقهء مشخص عبارتاند از«الهیات»و«مطالعات دینی»،در عین حال،در خصوص ارتباط بین این دو طریقه مباحث بسیار است؛در آمریکا نشانههایی از تمایز بین این دو رو به رشد است و حال آنکه در بریتانیا این دو طریقه همانگونه که دردو فصل پیاپی این کتاب(«الهیات» به قلم دیوید فورد7و«مطالعات دینی»به قلم دونالد ویب8) ملاحظه میشود،در حال نزدیک شدن به یکدیگرند.
شیوههای علمی و یا اجتماعی گوناگونی برای مطالعهء ادیان وجود دارد- بررسی جامعهشناختی دینی(مقالهء«جامعهشناسی دین»اثر ریزبورت وکونیسنی9)،بررسی انسانشناختی دین یا نگاه فلسفی به دین(مقالهء فلسفه دین پیترواردی10)و«پدیدارشناسی دین» (اصطلاحی که داگلاس الن11در مطالعات دینی،آن را اندکی متفاوت با کاربرد آن در فلسفهء محض بکار برده است.
بسیاری چنین فرض کردند که مهاجران پس از چند نسل جذب محل مهاجرت شده و دین خود را کنار مینهند،اما عکس قضیه اتفاق افتاد که نتیجهء آن رشد مطالعات در خصوص سرگردانیها(گروههای دینی در تبعید)در اطراف جهان بود(مقالهء مک لافلین26)."