خلاصة:
در عصر جهانی شدن،تنها مطلبی را که میتوان بطور قطع و یقین درباره آینده هر سازمان گفت، این است که تغیر خواهد کرد.سازمانهای سده حاضر به طور چشمگیری با مسایل و مشکلاتی بسیار متفاوت روبهرو هستند.محیط پویا و رقابتی امروزه راهی جز توجه به عناصر محیطی برای سازمانها باقی نگذاشته است.مهمرتین عنصر محیطی و تاثیرگذار بر سازمانها،مشتریان و مصرف کنندگان خدمات میباشند.با توجه به این مسئله محور تمرکز و توجه سازمانها بر مشتری مداری قرار گرفته است.از جمله مسایلی که بر پایه مشتری مداری در حیطه مطالعات مدیریت وارد شده،مسئله کنترل کیفیت است.هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی یکی از تکنیکهای رایج مدیریت کنترل کیفیت، یعنی:برنامهریزی هوشین کانری است.علت انتخاب این تکنیک،گستردگی حیطه استفاده از آن در سازمانهای مطرح و موفق دنیاست.به بیان دیگر میتوان گفت با وجود نظریات بسیاری از اندیشمندان، مدل برنامهریزی هوشین یکی از مهمترین و جامعترین الگوهای پیاده سازی مدیریت کنترل کیفیت است.گفتنی است که مقاله حاضر تنها به گوشهای از روشهای بیشمار برنامهریزی هوشین کانری اشاره دارد ولی به علت اهمیت مسئله سعی شده است تا الگوهای رایج و نو نیز مورد بررسی قرار گیرند.
ملخص الجهاز:
مدیریت کنترل کیفیت (با استفاده از برنامهریزی هوشین کانری) (به تصویر صفحه مراجعه شود) فروهفریور com.
هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی یکی از تکنیکهای رایج مدیریت کنترل کیفیت، یعنی:برنامهریزی هوشین کانری است.
به بیان دیگر میتوان گفت با وجود نظریات بسیاری از اندیشمندان، مدل برنامهریزی هوشین یکی از مهمترین و جامعترین الگوهای پیاده سازی مدیریت کنترل کیفیت است.
در چند دهه اخیر توجه بسیاری از محققان به روشهای مدیریت کیفیت جلب شده است و تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا روشهای مختلفی برای تحقق این امر خلق شود.
باید گفت که امروزه این روش جزو روشهای مادر در اجرای اصول مدیریت کیفیت در جهان و تبدیل به یک ابزار سنجش شده،بنابراین در این مقاله سعی شده تا حد ممکن باب آشنایی با شیوههای مختلف پیاده سازی این روش مطرح،باز شود و امید است در کشور ما نیز استفاده از این روش با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.
" واتسون میگوید: "شاید دقیقترین عبارت برای هوشین کانری،جاری سازی هدف باشد" (1991 ,Watson) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (شکل 1):مدل پیاده سازی هوشین کانری کمیته تحقیقاتی Goal/QPC (INTEGRATED QUALITY DYNAMICS)IQD هوشین را چنین تعریف میکند: "یک برنامه یک ساله برای دست یافتن به هدفها توسعه یافته در پیوستگی با انتخاب هدفهای کمی و راههای ویژه مدیریت در کیفیت،هزینه،تحویل و روحیه.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (شکل 2):چهار فاز مدیریت هوشین کانری ب)مدل هوشین کانری کمیته تحقیقاتی Goal/QPC از جمله مدلهای دیگری که تا کنون برای فرایند هوشین کانری ارائه شده است، مدل کمیته تحقیقاتی Goal/QPC است که در سال 1996 یک نمایش خوب از پیاده سازی هوشین کانری را ترسیم کرد.