ملخص الجهاز:
"مفهوم آگهی و تبلیغ تبلیغ (Propaganda) در فرهنگ آکسفورد به مفهوم انتشار عقاید و اطلاعاتی است که برای ترغیب و متقاعد کردن یا امتناع مردم بکار میرود و به مفهوم دیگر،میتواند جنبه سیاسی نیز داشته باشد؛یعنی در خدمت هدفهای سیاسی قرار گیرد که از آن تحت عنوان تبلیغات سیاسی propaganda (political یاد میشود.
حال برای آنکه مرز بین آگهی و تبلیغ به طور دقیق مشخص شود،مثالی را مطرح میکنیم: هنگامی که یک شرکت تولید سیگار،برای فروش محصول خود اقدام به درج آگهی در مطبوعات،تلویزیون یا هر رسانه دیگر میکند،در واقع عمل آگهی کردن (advertising) را انجام داده است،یعنی ترغیب مردم به خرید این سیگار بخصوص.
وقتی که فروشگاهی در مقطع معینی دست به حراج میزند،در اینجا هدف،فروش کالاهای در نظر گرفته شده و در مدت زمان معین است و در دو حالت میتواند مطرح شود:نخست ممکن است این فروشگاه قصد تغییر شغل داشته باشد یا به هر دلیلی بخواهد کارش را تعطیل کند.
در یک مورد خاص آگهی در مطبوعات تأثیر بهتری دارد و در موردی دیگر تیزرهای تلویزیونی بیشتر اثر خواهند داشت و این به عهدهء مسئول مربوط است که تشخصیص دهد باتوجهبه مورد تبلیغاتی،از چه طریق میتواند ارتباطی درست و موفق با مخاطب خود برقرار سازد.
حال اگر بخواهیم با استفاده از این پنج عنصر،ارتباط میان آگهی،تبلیغ و روابطعمومی را تعیین کنیم،میبینیم که روابط عمومی یا عامل تبلیغ به عنوان فرستندهء پیام تبلیغی،مخاطبان به عنوان گیرندهء پیام(تبلیغ)،خود تبلیغ یا آنچه که از تبلیغ مورد نظر است،به عنوان پیام یا محتوا،استفاده از رسانه،فیلم، پوستر،آگهی و اعلان به عنوان وسیلهء ارتباطی و سرانجام میزان پذیرش،مقبولیت و تأثیرپذیری از جانب مخاطبان به عنوان تأثیر میتواند در نظر گرفته شود."