ملخص الجهاز:
"نباید فراموش کرد که روابط عمومیها چه به صورت مستقیم و چه به صورت (به تصویر صفحه مراجعه شود) غیرمستقیم(از طریق رسانههای جمعی)با اقشار مختلف مردم ارتباط دارند و حمایت و پشتیبانی مردم از برنامههای توسعه آنقدر مهم است که به اعتقاد اکثر صاحبنظران اقتصادی هیچ توسعهای به وقوع نخواهد پیوست،مگر اینکه به همراه خود موافقت، حمایت و همکاری تودهها و مشارکت مردم را در اجرای برنامههای توسعه،داشته باشد.
واقعیت آن است که بسیاری از برنامههای توسعهای که در جوامع مختلف با شکست روبهرو میشوند،پشتوانه مردمی و یک عزم ملی را همراه ندارند که در این رهگذر محوریترین عامل آن نادیده گرفتن دانش ارتباطات و روابط عمومی و تأثیر آن در جلب مشارکت و اقناع و ترغیب مردم،برای حمایت و پشتیبانی از فعالیتهای ملی و توسعه است.
روابط عمومیها باید با مسلح شدن به شیوههای نوین ارتباطات،مروج فرهنگ مشارکت در جامعه باشند و مسئولان و مردم را با این واقعیت مسلم آشنا سازند که بیمشارکت،اتحاد و همکاری متقابل بین مسئولان و مردم،نمیتوان گامی موفق در راه توسعه ملی و پایدار کشور برداشت و به راستی روابط عمومیها در این عرصه دارای چه وظایف و رسالتهای خطیری هستند، با نگاه کردن به افقهای کاری روابط عمومیهاست که میتوان اهمیت، حساسیت و نقش روابط عمومیها در عرصه اقتصاد و توسعه پیبرد.
و در آخر اینکه روابط عمومیها باید با درپیش گرفتن شیوههایی چون صداقت، نوعدوستی،منفعتخواهی عمومی و برخورد و ارتباط مناسب با اقشار مختلف مردم،آنان را بهطور ارادی و خودجوش در جهت اجرای برنامههای توسعه همراه و همگام سازند و با تقویت فرهنگ مشارکتی بین مردم،آنان را نسبت به اجرای موفق برنامههای توسعه حساس و خود را وظیفهمند بدانند و این را فراموش نکنند که روابط عمومی،هنر مردمداری است."