ملخص الجهاز:
"اما در تعلیمات و توصیههای درسی این فن،با توجه به تعریفها و مشخصههایی که از روابط عمومی ذکر میشد و بهویژه وقتی به غایت و رسالت آن یعنی«حسن تفاهم» از طریق ایجاد ارتباطات مختلف اشاره میرفت،این نکتهها نیز یادآوری و بر آن تأکید میشد که اولا:روابط عمومی مجموعهای کثیرالوظیفه است،ثانیا:برای توسعه مبانی و راهکارهای آن ظرفیتهای لازم را داراست و ثالثا:فهرست وظایف و شیوههای اجرایی آن نیز با توجه به شرایط جغرافیایی و موقعیتهای محلی هر کشور و عرف و آداب هر جامعه متفاوت است و بهعبارت دیگر،آنچه که در یک واحد روابط عمومی مثلا در آمریکا،آلمان،مصر و ایران میگذرد،جدای از یک سلسله مشترکات عمومی،در بسیاری از موارد هم در صورت و هم در معنی باهم تفاوت دارد.
بخشی از انتظاراتی که متوجه روابط عمومی است و عمدتا مدیریت سازمان با علاقه آنرا دنبال میکند،کسب رضایتمندی و وفاداری کارکنان میباشد و این انتظار به حقی است؛اما باید توجه داشت که قسمتی از رضایتمندی یا عدم رضایتمندی آنان به شرایط کار،موقعیت شغلی،میزان دستمزدها و چگونگی امتیازات پرسنلی در عرصه فعالیت بستگی دارد و قسمت دیگر به اوضاع و احوال روانی آنها و مسایل و مشکلات آنها در خارج از فضای کاری-مثلا در روابط خانوادگی و...
وقتی مشکل او با توصیههای روانشناختی و راهکارهای تجربی و امثال آن حل شدنی نیست،راهحل قطعی دیگری وجود دارد به این صورت که مدیر روابط عمومی طی یادداشتی از همه کارکنان دعوت میکند که پس از پایان وقت و قبل از خروج،همگی به سالن اجتماعات بیایند تا از موضوع مهمی اطلاع پیدا کنند و اضافه میکند که این تجمع تنها پنج دقیقه طول خواهد کشید."